I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Att starta eget med sin fru/man


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Det låter som en dröm att starta ett företag tillsammans med den man älskar. Och det kan verkligen bli lyckat. Det är inte svårt att förstå varför – det finns redan närhet och förståelse och det är lätt att sätta gemensamma mål för företaget som spiller över på privatlivet.

Men, och det här är viktigt – det finns verkligen fällor för ett par som startar företag tillsammans och här är en lista över saker som är viktiga att tänka på för att få det att fungera. Läs listan och se om det är rimligt att det skulle fungera för er att driva företag ihop:

1. Ta bort det rosa skimret du har för ögonen och fundera allvarligt på om ni kan sitta bredvid varandra och jobba varje dag. Det är lättare sagt än gjort. Kan du gå från jobbet och släppa din arbetskamrat och ändra synen på honom/henne till din livskamrat? Om du inte kan se det framför dig ska du antagligen inte starta ett företag med din älskade eftersom det kan köra både relationen och företaget i botten.

2. Diskutera era mål. Är din vision samma som din partners? Till och med den starkaste relation blir hårt testad om ni har olika mål. Ni måste vara otroligt sugna på att jobba mot samma mål och ni måste såklart därför veta vilka de målen är.

3. Definiera era roller. Rollerna kan såklart vara lite flexibla och de kanske till och med förändras med tiden, men det måste finnas regler i början om vem som ska göra bokföringen, vem som är ansvarig för försäljningen osv. Tänk på varje persons styrka och svagheter och dela upp uppgifterna efter dem.

4. Öppna kommunikationsvägarna. När ni jobbar tillsammans kommer de vägarna att vara viktigare än någonsin förut. Var inte kritiska mot varandra. Konfrontera utmaningarna med företaget, inte varandra.

5. Var försiktig när ni pratar med kunder. Era kunder behöver inte veta att din partner i företaget också är din livspartner. Det kan förgifta relationen till kunderna som kanske känner att de inte kan vara öppna med kritik mot din partner på samma sätt som om ni bara var företagspartners.

6. Hoppas på det bästa, men planera för det värsta. Du måste tänka på vad som händer om ni skiljer er eller separerar. Ta hjälp av en jurist som gör ett avtal som visar vad som gäller om det värsta skulle hända.

7. Tjafsa inte om familjeproblem under arbetstid (ja, det blir en utmaning). Att driva ett företag och att vara en bra partner är båda svåra saker. Att försöka göra båda sakerna samtidigt är ett bra sätt att få båda att misslyckas. Avsätt tid utanför arbetstid till att diskutera familjelivet.

8. Gör inte middagsbordet till styrelsemöten. Ibland måste man göra det såklart, men ju mer ni håller privatliv och arbetsliv åtskilda, desto bättre är det.

9. Vem är chefen? Är det ok för dig om en av er är chef över den andre? Om du inte kan se din partner som chef över dig eller han/hon inte kan se dig som chef – akta dig. Att ha en ledare för ett företag är viktigt, särskilt om ni har anställda.

10. Kyss inte romantiken adjö. Ni måste hitta sätt som fungerar för er att vara kärlekspartners också. Om det betyder att ni tar ledigt och gör något som ni gillar eller åker iväg på weekendresor, vet inte jag - ni måste själva hitta ett sätt för att hålla kärleken vid liv.

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?