I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Att driva ett företag är ett helvete - också


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

I Sverige idag står det folk överallt och viftar med flaggor om att vi ska få fler entreprenörer. Alla stöttar nya entreprenörer verkar det som. Alla partier är företagarvänliga och alla statliga och halvstatliga institutioner ropar heja heja heja företagsamheten Och de har råd att göra det - de har fast lön, fem veckors semester och kilar hem halv fyra på fredagar.

Missförstå mig rätt - Många gör ett bra jobb. Som Almi till exempel. De har en hel drös mycket kompetenta rådgivare som kan hjälpa dig på olika sätt. Jobs & Society är ett annat bra exempel på kompetent nyföretagarstöd. Politikerna - Nja, jag vet inte. De pratar mycket

Vad alldeles för få pratar om är det här:

  • Du måste vara en fighter för att klara dig. Det är ingen lek att starta eget. Pengarna ramlar inte in av sig själva.
  • Du måste vara hängiven och inte ge upp fast det blåser snålt rätt ofta
  • Du måste orka ge ditt företag tid att fungera
  • Du måste lyssna på kunderna och förändra ditt företag efter vad de vill ha just nu.
  • Du måste älska att ge service
  • Du måste älska att sälja

Men, och det är viktigt.

  • Är du en fighter klarar du dig
  • Är du nöjd med att lägga större delen av din tid på företaget kommer det att gå lysande till slut
  • Är du uthållig kommer ditt företag snart att gå med vinst
  • Är du beredd att omvärdera dina idéer kommer marknaden att märka det
  • Är du prestigelös och glad över att hjälpa andra kommer dina kunder berätta det för sina vänner

Så är det. Det krävs mer än flaggor med "Heja alla entreprenörer" tryckt på för att ditt företag ska lyckas. Glöm aldrig det

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?