I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

16 sätt att spionera på dina konkurrenter


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Vadå kan inte spionera? Det kan man visst. Och man ska göra det för att få både koll och idéer.


Här kommer 16 sätt att spionera på dina konkurrenter

1. Lär dig varför din värsta konkurrent är så himla bra. Om du har en konkurrent som det går väldigt bra för, så är chansen stor att de är bättre än du på något. Det kan betyda att de är fantastiska på marknadsföring, att de har högre marginaler eller att deras kunder helt enkelt bara älskar dem. Så, istället för att avundsjukt bara säga att ”De suger”!, så kan du lära dig allt om varför de är så framgångsrika istället för att muttra varje gång deras namn kommer på tal. Om du bara anstränger dig lite, så kommer du också snart att kunna vinna över dem.

2. Skapa en särskild vägg, pärm eller anslagstavla där du sätter upp alla dina konkurrenters annonser, broschyrer och annat marknadsföringsmaterial. Se till så att alla i personalen läser och tar till sig vad konkurrenterna gör. Ni kan tillsammans placera konkurrenterna i olika grupper, t. ex: Prispressare, kvalitetsgruppen, kundservicesatsande osv.

3. Köp dina konkurrenters produkter. Det bästa sättet att lära sig vad dina konkurrenter håller på med är att gå igenom deras säljprocess. Analysera allt du ser och vad som skulle vara smart om du kopierade från deras modell. Titta på det här:
• Hur förpackar de sin produkt?
• Hur lång är leveranstiden och vad lovar de?
• Hur hanterar de returer eller byten?
• Hur förbereder de sina kunder för nästa affär?

4. Granska rätt konkurrenter. Stångas du med samma konkurrenter idag som för tre år sedan? Internet, globalisering och kriget om kunderna har förändrat massor. Idag har de flesta företag många bollar i luften samtidigt. Man har dessutom plockat marknadsandelar av varandra genom att bryta sig in på varandras områden. Böcker säljs på ICA, mackor på Statoil. Vilka är egentligen dina riktiga konkurrenter idag?

5. Var med på dina konkurrenters seminarier. Om du är välkänd för dem, så skicka någon annan som kan studera hur de tänker och vad de har på gång.

6. Beställ dina konkurrenters årsredovisningar. Med företagets årsredovisningar kan du se vad som hänt med dem flera år tillbaka i tiden. Du gör det på http://www.bolagsverket.se
Du kan också köpa dem snabbare på till exempel www.allabolag.se där du dessutom kan betala med ett sms och direkt få årsredovisningen som en PDF-fil.

7. Ta reda på vilka som länkar till dina konkurrenter. Gå till Google och skriv in ordet ”link” följt av kolon och sedan hela webbadressen till konkurrenten. T ex link:http://www.redaktionen.se för att se vilka som länkar till oss på Redaktionen. Kontakta några av de sidor som du hittar och fråga om de vill länka till dig också.

8. Köp aktier i konkurrenternas företag om det går. Det är smart att äga aktier i stora konkurrentföretag, så att du kan få finansiell information och lära dig mer om hur de driver sina företag.

9. Hitta dina konkurrenters nyckelord. Om du inte är säker på vilka nyckelord som du ska fokusera din sajt kring, så kan du besöka http://www.alexa.com som samlar information om olika sajters ranking. Att kolla dina konkurrenter där kan ge dig tips om vilka sökord som dina konkurrenter använder:
1. Besök www.alexa.com
2. Gör en sökning på din konkurrents webbadress.
3. Klicka på knappen ”Get details”.
4. Granska sökorden (till höger lite längre ner).

10. Låt Google Alerts spionera åt dig. Med Google Alerts kan du bevaka till exempel vad pressen skriver om dina konkurrenter. Det är gratis och automatiskt. Här hittar du Google Alerts - http://www.google.com/alerts?hl=sv

11. Prata med dina leverantörer. Många av dina konkurrenter har samma leverantörer som du. Lär känna dina leverantörer bättre och försök få dem att ge dig information om vad dina konkurrenter håller på med, vad de beställer och hur det går för dem.

12. Undersökningar. Vill du ha en mer formell rapport? Anlita ett utomstående företag som kan göra undersökningar åt dig. Se till så att de frågar dina konkurrenter om allt du vill veta.

13. Gör en kundundersökning av dina konkurrenters kunder. Om du hittar en kundlista på konkurrentens sajt, så kan du ringa kunderna och fråga vad de uppskattar med sin nuvarande leverantör och vad de önskar mer. Informationen kan bli guld värd i dina händer.

14. Spionera på förändringar på konkurrenternas sajter. Med den gratistjänsten http://www.changedetection.com kan du automatiskt övervaka alla förändringar som sker på dina konkurrenters hemsidor.

15. Prenumerera på konkurrenternas nyhetsbrev. Du får en chans att se närmare på deras idéer och dessutom få möjlighet att både kopiera och förbättra dem. Genom att finnas med på deras utskickslista kommer du också att få rabatter och specialerbjudanden som de erbjuder. Det gör att du då kan kontra med egna bättre erbjudanden. Medan du ändå håller på – kolla om du dina konkurrenter prenumererar på ditt nyhetsbrev – ta bort de därifrån eller skicka brev med falsk information till dem.

16. Granska konkurrenternas annonsering. Var annonserar de? Skulle det vara vettigt för dig att annonsera på samma ställen? Vilka typer av rubriker, meddelanden, bilder, erbjudanden osv har de med i sin annonsering? Hur kan du sticka ut i jämförelsen med deras reklam? Det viktiga här är att analysera var de syns och huruvida din egen målgrupp kommer att hitta dem där.

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.