I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

30 sätt att spara pengar i ditt företag


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

1. Gå igenom de kostnader du har nu – det är enkelt – ta fram pärmen/pärmarna med alla fakturor från ett år tillbaka och kolla. Det är så många saker som bara glider igenom, som man bara betalar utan att tänka på det – sådant som bara har hängt med utan att de tillfört något eftersom verksamheten förändrats.

2. Förhandla om allt. Alla priser eller betalningsvillkor kan förhandlas. Om du köper något dyrt finns möjligheten att få ner priset eller dela upp betalningen räntefritt. Att förhandla priser är inte pinsamt. Det måste du göra.

3. Se till att du från början förhandlar med rätt person. Ett ”nej” från den som egentligen inte bestämmer kan vara svårt att ändra i efterhand.

4. Köp inte saker på impuls. Om en säljare ringer dig så har du från och med nu en regel som säger att du ska vänta ett dygn innan du köper något.

”Sparande är en väldigt god sak. Särskilt när ens föräldrar gjort det åt en.”
Winston Churchill

5. Titta närmare på era inköpsrutiner. Är alla inköp centraliserade? Finns det en skriftlig policy för inköp och kontroll av inköp? Vem fattar inköpsbeslut och när fattas besluten? Vem godkänner inköp av kontorsförnödenheter? Köper ni saker som personalen vill ha eller det de behöver (det finns en skillnad)? Inköp brukar vara en av de mest missbrukade funktionerna i ett företag. Du har inte råd med det. Skaffa koll!

6. Undvik en del vikariekostnader genom att stänga verksamheten helt under de perioder – antagligen sommaren och kring jul – då det är en tydlig lågsäsong. Det är ju bäst för dig att medarbetarna tar ledigt just då.

7. Se till att belöna medarbetarna för goda arbetsinsatser – men håll igen på utgifterna när det inte går så bra. Inför ett bonus- eller provisionssystem som är så nära kopplat till de enskilda insatserna som möjligt.

8. Erbjud avdragsgilla förmåner istället för löneförhöjning. Det kan vara minst lika mycket värt för dina medarbetare – samtidigt som det kostar mindre för dig.

”Inget lär befrämja kreativiteten så som brist på pengar.”
Kjell-Olof Feldt

9. Var försiktig med vilka förmåner du erbjuder nyanställda. En del behövs givetvis för att vara en attraktiv arbetsgivare, men ta inte i onödan och dra på med gratis massage och fredagsöl. Har du väl givit en förmån ska det mycket till för att du ska dra tillbaks den.

10. Använd billig arbetskraft, framför till begränsade projekt eller satsningar. Det finns många pigga pensionärer som gärna arbetar för att ha något vettigt att göra – snarare än att tjäna mycket pengar. Kontakta en pensionärsförmedling (sök på ”Hyr en pensionär”).

11. Ta kontakt med de skolor som erbjuder högre utbildning inom ditt område. Deras elever lär behöva praktik – vilket kan ge dig både god hjälp i den dagliga verksamheten och en nyttig inblick i den kommande generationen ser på ditt företag och er verksamhet.

12. Om du vill göra en större förändring, till exempel att bredda verksamheten eller positionera om er, så kan du kolla med någon av landets handelshögskolor om de har studenter som vill hjälpa till med den analysen som examensarbete.

”Marknadsanalyser kan säkerligen medföra ökade intäkter. Åtminstone för marknadsanalytikerna…”
Thorvald Gahlin

13. Förhandla – igen – med dina leverantörer. Bind upp dig till köp av större kvantiteter för större rabatter, men se till att de levereras i mindre portioner och faktureras efter varje delleverans. Ett annat alternativ är att försöka köpa oftare, men i mindre kvantiteter för att ha koll på kassaflödet.

14. Etablera inköpsavtal på mässor. När leverantörerna ställer ut på fackmässor brukar de vara som mest på hugget att etablera nya kontakter och avtal – vilket du kan utnyttja för att pressa priserna.

15. Undersök noga kostnaderna för att leasa fordon och utrustning istället för att köpa den. Det kan många gånger vara en lönsam affär, både på kort och lång sikt.

16. Se över effektiviteten i det ni gör och se om det kan leda till både sänkta kostnader för er och sänkta priser för kunderna – alla vinner.

”Pengar är som gödsel, till ingen nytta om de inte sprids.”
Francis Bacon

17. Köp begagnad mjukvara. Till skillnad mot hårdvara, slits inte mjukvara – inte om man bortser från kartongerna och manualerna. Men kan du leva med det, finns pengar att spara i att köpa begagnade programvaror.

18. När du jämför datormodeller inför ett inköp, kolla då även hur det ser ut med deras energiförbrukning. En del är märkbart mer energisnåla än andra, vilket givetvis kommer att återspeglas i din elräkning.

19. Minska kostnader för lagringskapacitet – alltså datalagring – genom att sätta ett pris på vad det kostar att lagra, låt säga, en gigabyte. Varje avdelning får sedan belastas med den kostnaden, vilket är det allra bästa incitamentet för att få dem att rensa och se över vad som verkligen behöver sparas.

20. Använd en eller flera olika Internetbaserade tjänster för att lagra information (och dela den med andra). Det finns en rad olika leverantörer som erbjuder ett visst utrymme gratis och som sedan vill locka dig att köpa mer – Google, Microsoft, Dropbox med flera.

”Han lever över sina tillgångar, men han har råd med det.”
Samuel Goldwyn

21. Utnyttja program över nätet istället för att köpa dyra licenser. Här finns också olika varianter att välja mellan för att komma åt alla viktiga grundfunktioner i till exempel Office-paketets program: till exempel Open office och Google.

22. Även bildbehandling i Photoshop kan du göra helt gratis (och lagligt, givetvis): www.photoshop.com/express

23. Utnyttja så kallade molntjänster så mycket det går. Den typen av tjänster innebär enkelt uttryckt att alla dataprogram och servrar som ett företag har kan flyttas ut på Internet i det så kallade ”molnet”. Molnet möjliggör att istället för att exempelvis köpa licenser för program för alla anställda så kan man istället hyra och prenumerera på det man verkligen behöver i IT-väg. På detta sätt minskar kostnaderna för licenser, datorer, servrar, drift, backup, support och uppgradering av programversioner.

24. Se överhuvudtaget till att slå samman och standardisera allt som har med datacentraler, applikationer och hel desk-funktioner att göra.

25. Ha en regelbunden backup-funktion installerad. Den tid det kan kosta att ersätta förlora information kan vara värd mycket pengar.

”Flyg inte högre än sedlarna bär”
Gösta Bernhard

26. Sänk inomhustemperaturen i era kontorslokaler med en grad. Det kan ge mellan fem och tio procent lägre uppvärmningskostnader.

27. Om ni har semesterstängt i flera veckor kan du passa på att sänka ytterligare lite. Bara du är beredd på att det tar en stund att återfå normaltemperaturen när du kommer hem.

28. Håll kvar värmen. Om ni har persienner i dina fönster så kan det vara värt att dra ned dem under natten. Då sipprar det inte ut lika mycket värme den vägen, och du kan passa på att dra ner uppvärmningen ytterligare ett snäpp.

29. Se till att alla apparater har en liten symbol som uppmanar användaren att stänga av dem helt när de inte används. Sådant som kopiatorer, skrivare, varuautomater och vattenkylare behöver till exempel knappast vara standby över nätterna.

”Ju längre man cyklar, desto flottare bil kan man unna sig.”
Anders Sandrew

30. Dra ur sladden. Vill du vara ännu mer säker på att det inte slinker ut energi i onödan ska du inte nöja dig med att stänga av dina apparater – utan också dra ut sladden! En del apparater drar nämligen el trots att de är avstängda med strömbrytaren. Har du flera apparater som kan vara avstängda samtidigt kan du koppla dem till ett grenuttag med strömbrytare, så kan du stoppa energiflödet den vägen.

Ja, det är lite att börja med...

Tips:
Läs också boken om att spara pengar i företag

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.