I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Skillnaden mellan bra och dåliga butikssäljare

Gemensamma nämnare för vad de flesta upplever som bra säljare:

Vi frågade våra kunder vad de själva ser som bra och dåliga exempel på butikssäljare. Här är resultatet.

Bra butikssäljare
• De får mig alltid att känna mig välkommen i butiken. De ler och hälsar.
• De får mig att känna mig bekväm – de känns inte påflugna.
• De beter sig professionellt. De ställer rätt frågor och visar mig direkt de varor som jag frågat efter.
• De svarar på alla mina frågor även om frågorna antagligen känns meningslösa för dem.
• De ser till att jag känner mig trygg i relationen med dem. Det känns som att vår relation kommer fortsätta även efter att de fått mina pengar.
• De får mig att känna positiva tankar kring mitt köp.
• De vet allt om det jag frågar dem.
• De behandlar mig på ett professionellt sätt.
• De berättar att de uppskattar att jag är kund till dem.

Och motsatsen:
• Jag får inte tillfredsställande svar på mina frågor.
• Personalen gör inte mycket för att hjälpa mig att förstå produkten (om den är teknisk). utan rabblar bara upp fakta.
• De lägger ner för lite tid för att ta reda på vad jag egentligen vill ha.
• Det känns som att de inte bryr sig om jag handlar eller inte.

Hur står sig personalen i din butik?


En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.