I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så ökar du ditt självförtroende inför kundmöten

Låt oss säga att du sitter i bilen och ska just gå in till kunden. Ni ska ha ett möte om tio minuter. Vad säger du till dig själv när du dragit nycklarna ur tändningslåset Det här är viktigt. Du är lite nervös, vilket är bra, så du verkligen gör ditt bästa. Om det är det tredje besöket idag och de andra har bestått av misslyckanden (så känns det ibland) så är det lätt att tänka så här:

  • Jag måste verkligen ha den här kunden
  • Jag vill ha deras pengar
  • Jag måste visa dem hur bra mitt erbjudande är
  • Jag hoppas att de tycker att jag duger
  • Jag måste komma ihåg min presentation och hur jag ska hantera deras invändningar
  • Jag måste få ett avslut
  • Jag kommer inte att tycka att det är kul, men jag måste göra det

  • Det här är vanliga destruktiva tankar. Alla har haft dem och många misslyckas på grund av dem eftersom man sätter sig själv i en onödigt pressande situation. Och vad tror du att kunderna tycker om en person som har allt det där i sig när han/hon kommer. Det kommer att kännas som att de får möta en spänd och egofixerad person som är som…..ja, som en säljare.


    Tänk om du istället kliver ur bilen, tittar på kontorsbyggnaden och tänker:

  • Jag ska snart prata med en person och jag kommer att upptäcka om det finns en möjlighet att kunna hjälpa till
  • Jag vill verkligen hjälpa dem
  • Jag vill den här personens bästa, även om han/hon inte blir min kund
  • Jag fokuserar på vad jag kan ge dem, inte vad jag kan få av dem
  • Jag kommer att sätta mig in i deras situation och utgå från den
  • Det handlar om dem, inte mig
  • Jag ska lyssna, lyssna och lyssna lite till
  • Jag har inga förväntningar – det går som det går
  • Jag ska ha kul
  • Jag tänker inte försöka sälja något till dem, jag ska hjälpa dem att köpa

  • Vilken skön typ! Eller hur?
    Och det kommer kunden att känna också. Kunden kommer känna att det kommer en riktig människa som bryr sig. Som är avslappnad. Som inte är påträngande utan varm och generös. Inte alls som…en säljare.

    För det är ju så att om vi slipper försvara oss mot dig så börjar vi slappna av och lyssna istället. Det är då vi kan öppna oss på riktigt och släppa in dig i våra liv. Om du börjar prata om din fantastiska lösning innan det så kommer du att tala för döva öron.

    Extratips
    Läs om hur du gör säljpresentationer som ett riktigt proffs


    Alla som hatar att prata inför folk räcker upp en hand

    100 sidor om att tala inför folk för dig som hatar det

    ”Det jag verkligen gillar med boken är de enkla övningarna. Den här boken borde vara obligatorisk i skolan för alla eftersom man i livet möter så många situationer där man tjänar på att ställa sig upp och ta till orda. Det är synd att många inte gör det för att de är rädda för att tala inför folk.”
    Eva-Lena Robertsson, Kumla

    ”Jag fick tips och vidare öppnades jag för nya idéer inför planeringen att tala inför större grupper.
    Boken fick mig att på ett tryggt sätt kliva ur den ”trygga cirkeln” och tala avslappnat inför större grupper. En bra första bok inför osäkerheten att tala inför större grupper. Jag kan rekommendera den starkt till andra.”

    Andreas Wennklint, InfoCare Service AB

    ”Boken är lättläst och lätt att ta till sig. Jag tycker att jag känner mig lite säkrare nu. Vet hur jag ska lägga upp mina presentationer och vet hur jag ska börja. Det har blivit roligare att tala. Det här är en användbar bok.”
    Barbro Holmberg, LEKSAND

    ”Jag tycker att boken var lättläst och skriven på ett enkelt sätt så att alla kan känna igen sig i den å så lätt att förstå de olika situationerna. Den har hjälpt mig vissa gånger när jag måste tala in för en grupp som jag inte är så bekväm med. Jag gillar särskilt det där avsnittet med ”minuterna innan föredraget”. Jag tycker verkligen att det är en bra hjälpmedels bok som är skrivet på ett bra och enkelt sätt. Jag vill verkligen rekommendera den här boken för de som tycker att det är svårt att tala inför en grupp eller som måste hålla ett föredrag. Visst även om det ändå kan vara jobbigt så har den här boken gett mig tips och hjälpt till så att det går bättre att klara av att tala in för en grupp. Tack.”
    Johnny Lauritsen

    ”Jag fick tips och vidare öppnades jag för nya idéer inför planeringen att tala inför större grupper.
    Boken fick mig att på ett tryggt sätt kliva ur den ”trygga cirkeln” och tala avslappnat inför större grupper. En bra första bok inför osäkerheten att tala inför större grupper. Jag kan rekommendera den starkt till andra.”

    Andreas Wennklint, InfoCare Service AB

    ”Jag har aldrig gillat att tala inför folk, men den här boken hjälpte mig verkligen framåt. Senast för en vecka sedan hade jag en dragning på jobbet och låste snabbt in mig på toan och hämtade stöd från boken. Den fungerar inte bara som text och hjälp. Bara att ha boken där hjälper mig.”
    Peter Andersson, Sundbyberg


    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet här: