I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Den absolut viktigaste frågan för alla som säljer något

Jag måste först säga en sak:

Jag skulle aldrig kunna jobba som säljare om jag inte tänkte på mig själv som en som hjälper kunder att bli bättre. Jag vägrar att tänka på mig själv som en som bara är ute efter kundernas pengar.

Faktum är att jag vet att de allra flesta företag gör världens bästa affär när de köper en bok från oss. De betalar mellan 196 och 495 kronor för en bok som innehåller konkreta tips om hur du kan tjäna ofantligt mycket mer.

Jag skulle nästan säga att vi gör våra kunder en tjänst om vi lyckas övertyga dem om att köpa böcker av oss. Det tar inte bort det faktum att jag vet vilka som är våra chefer på det här förlaget. Det är våra härliga kunder som tillåter oss att jobba med det vi helst vill. Varje gång de köper något är det som en röst för att vi ska få vara kvar en stund till.

Med andra ord:
Älska det du säljer, annars kan du sluta direkt. Det är ett brott mot din integritet att sälja skit och det är omoraliskt att pracka på kunderna det. Livet är för kort för att ha ont i magen av sitt jobb.

Gilla det du erbjuder eller erbjud något annat!
Utan egen entusiasm för ditt erbjudande är det svårt att sälja. Med entusiasm finns det inga gränser för självförtroendet. Du måste kunna allt om din produkt, dina konkurrenters produkter och allt om produkter som skulle kunna ersätta din. Med kunskap kommer glöden och det är den dina kunder vill se i dina ögon.

Tänk dig alla blufföretag som lurar på folk saker som är av dålig kvalitet eller helt enkelt bluff. De kanske tjänar pengar men hur känns det i magen när de står med champagneglaset vid sjötomten. Jag skulle inte fixa det i alla fall.

Den viktigaste frågan för alla säljare
Det finns en speciell fråga som är viktigare än någon annan när det handlar om vad du säljer. Den enkla frågan skapar eller förstör din egen motivation i säljarbetet, som i sin tur smittar av sig på kunden som just står där med fingrarna om sedelbunten.

Frågan är så viktig att hela din ekonomiska framgång står på spel, men inte bara den. Det finns ännu värre förluster att göra. Din självkänsla, nattsömn och yrkesstolthet finns i allra högsta grad med i den här frågan.


Vill du höra frågan nu? Här kommer den:
Skulle du köpa din egen produkt eller tjänst och bli nöjd om du var kund till dig själv?

Om man är en människa med normala känslor måste man kunna ge ett rungande JA, som svar på den frågan. Säljare är en ädel titel - om man hjälper sina kunder att bli bättre, rikare, ha det roligare och bättre. Men säljare är ett destruktivt yrke om man känner att man döljer saker och "lyckades lura en ny kund att köpa fast det jag säljer inte är bra för dem".

För att du ska kunna sälja måste du alltså känna till din produkt, ha förtroende för den, veta hur den fungerar och vad den kan göra för kunderna. Om du inte gör det har du ingen chans att komma igenom de mentala barriärerna som kunderna bygger runt sig i en säljsituation.

Det finns en naturlig misstänksamhet och spänning i just en säljsituation. Kunden vet inte riktigt vem du är och vad du står för. De kan få känslan av att vara kastade till vargarna och blir inställda på försvar snarare än på ett samtal. Genom att förstå det här kan du börja därifrån och ta bort så mycket som möjligt av den spänning som finns redan från början

Ditt jobb är att kunna varje aspekt om dina, dina konkurrenters produkter och om alla produkter som skulle kunna ersätta dina produkter. Du ska bli expert.

Och när du väl kan allt om din produkts fördelar ställda mot konkurrenternas produkter så kommer något magiskt att hända. Du vet hur det var när du läste historia i skolan. Plötsligt såg du historiska perspektiv överallt. Samma sak gäller din produkt. Ju mer du vet om den, om liknande produkter, om konkurrerande produkter, om produkter som skulle kunna ersätta din, desto mer entusiasm kommer du att utstråla. Och det är just det dina kunder vill att du ska utstråla.

Du ska helt enkelt vara dina kunders expert på området. Du ska vara den de kan lägga sitt förtroendekapital hos. Om inte du tror på dina produkter, vem ska då göra det?

Om DU har tvivel på din produkt eller inte behärskar den tillräckligt kommer du att föra över den osäkerheten på kunden. Du måste alltså först ställa dig frågan om du själv tror på det du säljer. Kan du svara ja på den frågan kommer den säkerheten att föras över på kunden automatiskt . Som du märker. Det är inte först och främst sälja du ska lära dig. Du ska lära dig att bli dina kunders bästa vän.


Hemläxa:
Sätt dig och fundera över om du verkligen tror på det du säljer. Om du inte gör det finns det två vägar att gå:
1. Sluta sälja det
2. Ändra det så att du tror på det igen

En klassiker som andra har gillat

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

Läs ett brev och se om det passar dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.