I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Kommer din internetbutik att bli lönsam - svaret finns här


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Ok, du har en idé om vad du vill göra - du vill starta en internetbutik och sälja saker där men har inte kommit igång än. Här får du hjälp att bedöma om din egen idé har bärighet - och du får det genom att svara på sju tuffa frågor:


1. Finns det plats för dig?
Det första du måste tänka på är om det du redan funderar på att sälja på nätet redan är överrepresenterat. Det är tufft att som nykomling etablera sig så därför är det onödigt att ge sig in i hård konkurrens redan från början.

2. Är du välkommen?
Är det lätt att få tag i det du tänker sälja bara genom att kila ner till affären på hörnet? I så fall kan du sortera bort den idén direkt. Du kan aldrig konkurrera på nätet med produkter som är lätta att få tag i för alla när som helst. Det du säljer måste också lösa det praktiska problemet med tillgänglighet eller bara spara tid helt enkelt.

3. Klarar du ett viktigt praktiskt problem?
Är fraktkostnaderna rimliga? Om de är det - bra. Om de inte är det kommer dina kunder att tveka inför köpet. Det betyder att det du säljer ska vara rimligt stort och rimligt tåligt att klara av transporter.

4. Är produkten du tänker på något som behöver fyllas på, bytas ut eller ersättas?
Det är idealiskt för dig att sälja saker som leder till att kunderna återvänder och köper mer. Då behöver du inte slita ut dig med att jaga nya kunder hela tiden. När du väl fått tillräckligt många kunder så kan du lägga tiden på att göra dem glada istället.

5. Finns det en naturlig fortsättning?
Finns det en naturlig utveckling för det du vill sälja? Det finns många som säljer en nyhet och det går bra i ett år men sedan när trenden dör så har de inget annat att erbjuda kunderna. Det är alltid smart att tänka framåt på vad nästa produkt ska vara som tilltalar de kunder du redan har. Det hindrar inte att du kan rida på en trend - fundera bara ut hur du ska fortsätta när trenden dör ut.

6. Riktar du dig till en bra målgrupp?
Din idealiska målgrupp för näthandel är:
  • Dem som din internetbutik underlättar något praktiskt för.
  • Dem som är internetvana och vågar beställa på nätet (alla är inte mogna för sånt och tror att det är farligt).
  • Dem som har pengarna att betala med.
  • Dem som tänker betala (ordentliga människor).
  • Dem som har ett behov av det du säljer på lång sikt.

  • 7. Extrafråga - har du bestämt dig?
    Jag vet av erfarenhet att alla som kan svara på de här frågorna och är beredda att lägga ner tid på sin internetbutik kan lyckas fantastiskt bra med den och därför är frågan - Har du bestämt dig? Det är din inställning, ditt jobb och din entusiasm som kommer att få ditt företag att lyfta, hitta kunder och bli lönsamt


    Idéer som andra har gillat

    469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

    "Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
    Internetworld

    "Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
    Häni Yones, Kramtex Workwear

    "Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
    Daniel Evertsson, Creative Reklam

    ”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
    Christoffer Steffens

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

    Vill du göra bättre affärer på nätet?
    Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

    Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

    Kolla här om brevet är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.