I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Varför du ska vilja sälja mer aktivt i butiken

Hatar du att sälja aktivt i butiken?

Då är du inte ensam.

Många hittar på hundra olika skäl att slippa vara aktiva när kunderna kommer in. Jag vet att det är så här. Det är tryggare att sitta inne i butiken och vänta på att kunderna ska komma fram till kassan, informera dem lite (”Säg bara till om det är något”) och hoppas på det bästa, än att bli en riktig säljare.

Det här är väl okej om du säljer varor som du är helt ensam om och som alla vill ha, då är det bara att gratulera. De flesta har inte det. De flesta butiker erbjuder något som andra erbjuder också eller som kan ersättas av något annat som någon annan erbjuder. Och då behöver du kunna sälja. Du behöver kunna känna dig bekväm i din roll som säljare. Och jag kan lova dig att det största problem för dig med att sälja – är dina fördomar om det.

Jag har hört alla argument om att slippa sälja aktivt och de vanligaste är att det känns lite obekvämt, att man vill att kunderna ska förstå hur bra produkten är utan att man behöver berätta det för dem. Hörde du hur omöjligt det där lät? Det kan också vara så att du känner dig obekväm med att be om kundernas pengar.

Men du har ju bra produkter. Det är ju därför du säljer dem, eller hur? Det är därför du vill visa hur mycket nytta du kan göra för den som köper det du har att sälja. Eller hur?

Eller känner du dig som en nasare, att det inte är riktigt din stil, och lite fult att sälja? Att du egentligen inte vill. Då undrar jag så här:


Vilket är ditt problem egentligen?

Är det:
• Att du inte riktigt litar på dina produkter? Att de inte är så bra att du kan stå bakom dem? Känner du så, då föreslår jag att du byter produkter. Det är otroligt viktigt för en säljare att tro på sin produkt, på sitt företag – annars gör man inte bara dumma affärer, man trampar på sig själv också. Och det är ännu värre.

• Att det är under din värdighet att sälja? – Då föreslår jag att du funderar över vilka roller man har som företagare. Man är ju allt. Jag är själv allt från säljare till författare och vaktmästare – allt har sin charm och sina svårigheter – och sin tid. Och vad beträffar värdighet, så är det väl ändå säljandet som har värdighet i ett företag. Det är säljaren som drar in pengarna så man får lön och semester. Det är säljaren som ser till så att företaget kan gå med vinst. Säljaren är hjärtat i företaget.

• Att du tycker att kunden borde fatta i alla fall? Ja, det är jobbigt att arbeta in produkter men tänk vad kul det är när du lyckas. Du vet, väldigt lite i den här världen kommer till oss för ingenting. Och om du lär dig att sälja bättre så når du också ekonomiska mål. Har du tänkt på vad du skulle göra om du ökade omsättningen med låt oss säga 20-30 %. Du måste gilla tanken på att tjäna de pengarna. Varför? För att pengar är det som fungerar i företaget. Med pengar kan du ta in nya produkter. Med pengar kan du köpa ett hus eller en segelbåt eller en ny bil. En butiksägare motiveras av pengar därför att pengar skapar förutsättningar för företagandet. Det är därför du ska bli bra på att sälja. Så även om du driver din butik för att det är ditt intresse så ligger det också i ditt intresse att sälja så du kan fortsätta med ditt intresse.

Du ser, att sälja aktivt i butiken ger dig en framtid.

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.