I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 tips om telefonförsäljning


1. Varför ringa kalla samtal?
a) Det är effektivt och billigt.
Telefonförsäljare når i snitt 33 av 100 personer medan till exempel utskick når 1 % eller ännu färre.
b) Det är lätt att komma igång.
Du behöver bara en telefon och en lista med telefonnummer till din målgrupp.
c) Du kan enkelt lära dig att sticka ut från mängden.
Istället för att göra som alla andra och ringa samtal som ingen vill ta emot, så kan du lära dig att ringa med stil, finess och med respekt för den du kontaktar.

2. Om du är rädd för att ringa och sälja, lär dig tänka lite annorlunda.
Telefonen är inte till för att du ska sälja nu – den är till för att du på ett extremt billigt sätt ska ta reda på vilka som inom kort kan bli dina kunder.

3. Samla information om vad kunderna upplever som problem i sin respektive värld.
När du har fått höra om samma problem tre gånger, så är det dags att skriva en tipsartikel om problemet. Den kan du lägga ut på hemsidan och sedan erbjuda en länk till artikeln till de kunder som du pratar med. Nu har du ett bra tillfälle till att efter ett par dagar på nytt kontakta kunden och fråga om han/hon har läst artikeln.

4. Skapa ett tipsbrev som du skickar ut via e-post.
När du pratar med folk som du har ringt upp, så kan du fråga om du får lägga till deras e-postadress i din prenumerationslista. Då får du chans att visa vad du kan på längre sikt. Det kommer att göra susen. På det här viset blir alla samtal som du ringer vettiga och meningsfulla.

5. Sitt inte och prata för länge med en surkart.
Det största misstaget många telefonsäljare gör är att försöka övertyga personer som ändå kommer att säga nej att köpa. Man pratar på för sin egen självkänslas skull. Man anstränger sig för att man ju faktiskt har en bra sak att sälja – men det spelar ingen roll. Det är ju inte du som ska köpa. Du måste veta när du ska släppa kunden och ringa nästa. Lägg på och ta sikte på en ny kund på listan. Upp i sadeln igen!

6. Skaffa bra utrustning.
En telefon med ett headset måste du minst ha för att dina kalla samtal ska bli bekvämare att ringa.

7. Vilka är dina kunder egentligen?
Jag har hört siffror som säger att 80 % av alla misslyckande telefonsäljsamtal beror på att man helt enkelt pratar med fel person om fel sak.

8. Gör en kundprofil som grund för samtalen du ska ringa.
Att lyckas med att ringa kalla samtal handlar om att ringa tillräckligt många personer som stämmer överens med din kundprofil. Om du har haft ditt företag en tid är det ganska lätt att ta fram en kundprofil genom att bara titta på vilka dina nuvarande kunder är och anstränga dig för att hitta fler av samma sort.

9. Titta på vad dina tio viktigaste kunder har gemensamt.
Är det storleken på företaget? Tillhör de en särskild bransch? Finns de på något speciellt ställe? När du har hittat de gemensamma nämnarna har du också hittat din bästa möjliga marknad att bearbeta vidare. Om ditt företag är nytt på marknaden, så kan du titta på vilka kunder dina konkurrenter har. Dessa är också dina möjliga kunder.

10. Erkänn för dig själv att det är läskigt att ringa främmande människor.
Ja, så är det – åtminstone i början. Det är hemskt att ringa och få ”nej” i örat hela dagarna. D.v.s. det är hemskt om man inte vet att det är likadant för alla som försöker sälja i telefon och att ett surt nej inte är riktat personligt mot dig.

Lästips som andra har gillat

Konsten att småprata

"Boken är lättläst och humoristisk. Den tar upp vikten av till synes betydelselöst småprat, som kan medverka till att bryta isen, göra dig till en bättre säljare, och lära känna nya människor, samt vad man kan göra om man hamnar i jobbiga situationer. Efter att ha läst boken har jag börjat testa att prata med främmande människor i affären, på gymmet, osv. Det har lett till flera trevliga möten. Jag har blivit bättre på att berätta om mig själv och saker som jag varit med om, istället för som tidigare, utgå från att det inte kan vara av intresse för andra. Mitt nästa steg blir att prova de olika teknikerna för att bli av med jobbiga människor :)"
Paula Ode, Tomelilla

”Boken var lättläst och tydlig. Många praktiska tips, roliga och slående exempel från verkligheten och media. Jag har börjat tillämpa de olika tipsen/råden och övningar. Det har gett mig mer säkerhet i situationer där jag tidigare var tyst och avstod från att prata. Därigenom har jag fått nya kontakter både i mitt privata liv och i mitt affärsliv.”
Sten Lövgren

”Det jag uppskattar mest är att jag har så kul när jag läser och då minns man lättare vad man ska säga i trängda situationer. Boken har gett mig konkreta repliker i situationer där jag tidigare varit svarslös.”
Birgitta Edholm, Noraström

”Den här boken är en liten del av verklighetens pussel. Att lära sig att bli social är något vi alla kan behöva eftersom definitionen på social idag är så konstig. Småpratet har en viktig funktion och i med den här boken kan alla lära sig det. Dessutom är boken rolig.”
Evelina Mellquist, Trelleborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.