I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Är dina kunder osäkra – får du inte affären i lås – här är tipsen för dig


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer

Ibland är det svårt att nå fram. Det går bra en bit men när det kommer till avslut så händer inte det du vill ska hända – att kunden köper. Din kund är rädd för en massa saker. Att köpa fel, att inte få lämna tillbaka, att inte få service, att inte bli nöjd, att inte….listan är lång

Dittt jobb är att göra varje kund så säker han/hon kan bli på att du är rätt leverantör. Här är stegen till att vända osäkra kunder till säkra:

1. Fråga kunderna vad de vill ha
Fråga dina osäkra kunder vad de behöver, vad de inte gillar med din produkt eller tjänst. Visa ett genuint intresse för att lösa problemet som finns i kundernas huvuden. Chansen är stor att dina konkurrenter inte gör det på samma sätt när kunderna går till dem. Om du tar dig tid att fråga kommer du att få höra saker direkt. Den osäkre kunden har ett behov av att vädra sin osäkerhet – öppna upp för den vädringen.

2. Berätta varför.
Din osäkre kund undrar varför. Varför är den så dyr? Varför är den så billig? Varför rear ni ut den nu? Varför ska jag köpa från dig och inte din konkurrent? Varför är det gratis? Om du är smart så svarar du på de här frågorna innan de ens är ställda. Då får din osäkra kund chansen att koncentrera sig mer på vad du säger än att oroa sig.

3. Visa vad de kan förlora
Osäkra kunder kämpar mer för att slippa förlora något än de gör för att vinna något. Människor hatar att förlora pengar, lugnet i sinnet, säkerhet och många andra saker. Se till att kunden får veta vad de förlorar om de inte slår till NU.

4. Gör det lätt för den osäkre att tro på dig
Sätt dig själv i kundens situation. Vad skulle få dig att bli osäker på det du levererar? Är det referenser som behövs – fixa det? Är det starkare garantier som skulle få jobbet gjort – ordna det. Erbjud kunden bevis på att de gör ett bra köp

5. Ge dem mer än de förväntar sig.
Eftersom de flesta människor bara gör exakt det som behövs för att något ska fungera (jo så är det visst) så har du en jättechans om du tar ditt företag en bit till. De osäkra kunderna förväntar sig att höra en säljares löften och tror inte på dem. Den osäkre kunden tror någonstans innerst inne att han/hon kommer att bli besviken. Om du kan neutralisera det här med annat än ord är det bra. Varför inte sticka ett papper i handen på kunden med garantierna i tre enkla punkter istället för finstilt.

6. Lova inte för mycket.
Det är lätt att gasa iväg och börja lova för mycket när man känner rycket i linan. Den osäkre kunden förväntar sig det här och har varit med lite för länge för att gå på alla fagra löften om fantastiska produkter som gör allt och lite till. Det kan till och med vara bra för dig att berätta att det du säljer inte gör ett visst jobb – det skapar trovärdighet för vad det du säljer faktiskt gör för jobb.

Så får du ditt företag att växa snabbare

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:

Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

Läs ett brev och se om det passar dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.