I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

13 tips om hur du ger motiverande feedback

Som chef är det en oerhört viktig del av ditt jobb att ge feedback till medarbetarna (särskilt till de yngre). De vill veta hur du upplever att de sköter sig och vad de behöver utveckla. Många chefer gör stora missar på det här området. Antingen kommenterar de bara saker som är fel eller så ger de över huvud taget inte ens feedback. Nu ska vi se hur du ligger till – om du gör det här på ett bra sätt.

Här kommer 13 råd att tänka på framöver

1. För det första – skapa en kultur där feedback är en naturlig del av vardagen. Det gör det både lättare att ge och att ta emot den. Om man bara får feedback av negativ karaktär blir naturligvis tankarna på feedback stressande. Du skapar då en kultur där folk är rädda för att göra fel och det är varje sunt företags mardröm. Om du som chef däremot är bra på att hela tiden leta efter chanser till att ge positiv feedback, så blir det också enklare för dig att komma med negativ återkoppling.

2. Var specifik, det är viktigt. När någon har gjort något räcker det inte med att säga ”bra gjort” eftersom det bara känns som utslängda ord i största allmänhet. Att vara specifik visar att du har tänkt till. Bra feedback låter snarare så här: ”Tack för rapporten om X. Den var bra och enkelt skriven och kom till saken direkt. Jag gillar särskilt att du tog med Y och att även Z var med eftersom vi kommer att jobba mer med det framöver”.

3. Bra feedback fokuserar på beteende, inte på personen du återkopplar till.

4. Bra feedback syftar till att föra något eller någon framåt, inte att i största allmänhet hacka på någon eller något för att du är sur.

5. Bra feedback beskriver handlingar eller beteenden som individen kan göra något åt.

6. När det är möjligt är det mycket bättre att ge feedback till någon som bett om den. Det är därför bra att fråga vederbörande om det är ok att du kommer med lite feedback på något han/hon gjort.

7. Bra feedback kommer vid rätt tidpunkt. Det spelar ingen roll om din feedback är positiv eller konstruktiv kritik, den måste ligga nära i tiden till den händelse allt handlar om.

8. Feedback som ger intryck handlar om vad eller hur något har gjorts, inte varför. Att fråga någon varför är att fråga om motivation och det provocerar bara fram försvarsmekanismer.

9. Försäkra dig om att ni förstår varandra. Feedback som fungerar måste nå fram och därför måste du försäkra dig om att mottagaren är med på vad ni har pratat om och förstår vad du menar. Du gör det genom att ställa frågor och observera den önskade förändringen över tid.

10. Bra feedback är konsekvent. Om allt är bra idag måste samma sak vara bra imorgon också.

11. Leta efter signaler på att en person vill ha feedback. Han kanske säger saker som: ”Jag tyckte att det där gick rätt bra” eller ”Jag undrar om det där var rätt sätt att göra det på”.

12. Till sist en viktig regel: Om någon gör något bra – se till att andra får höra det genom att ge feedback när andra hör. Om någon gjort något dåligt – ta det privat.

13. Leta efter möjligheter att berömma och ge feedback till alla i din personal. Om bara en ständigt får höra hur bra hon fungerar eller har gjort något, så kommer andra att känna sig förfördelade. Det spelar ingen roll om det är så att din stjärna alltid gör allt bäst. Om de andra inte får höra positiva saker om sig själva, så kommer deras motivation att sjunka. I en del fall kanske de till och med börjar motarbeta din stjärna.


Lästips
333 fantastiska sätt att motivera personalen