I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

18 tips om hur du möter kunden i butiken rätt

Det största misstaget du kan göra är att tro att du säljer grejor i din butik. För så är det inte. Här är arton tips om hur du kan göra för att ha både rätt inställning och beteende.


1. Innan du kan sälja något över huvud taget så måste du sälja in dig själv och din butik. En kund kollar in dig. De funderar över om du är en person de kan gilla och respektera. Om de inte kan det kanske de inte köper. Din butik får också sin beskärda del av kontrollen. De vill att den ska motsvara deras förväntningar. Att den ska vara fräsch och erbjuda spännande saker. Att den ska vara något att lita på. Alla som kommer in i din butik är där för att titta.

2. Folk kommer inte att tycka om dig om du är en person som tror att du vet allt. Kolla ditt ego innan du går hemifrån. Du är i butiken för att ge service åt folk och ibland måste du radera ditt ego för att kunna göra det.

3. Agera så att varje sekund en kund måste vänta så tänker han dåliga tankar om dig.
Säljande är en process. I en butik brukar den börja med att du hälsar på kunden med ett leende. Om det är fullt med folk försök att i alla fall säga ett snabbt hej så att de vet att du vet att de är där. Som kund förstår man om personalen är upptagen men man avskyr att inte bli sedd över huvud taget.

4. Alla kunder som går in i en butik tar en risk. De går in på ett ställe som de kanske inte känner till så väl. Jobbiga påstridiga efterhängsna säljare är mycket avtändande som första intryck. Det folk vill ha (och med folk menar jag förstås du och jag) är service så snabbt som möjligt när vi vill ha den. Vi vill ha hjälp när vi vill ha den. Vi vill bli sugna på att köpa dina varor – det är därför vi är där. Och det är därför du ska vara subtil och inte påträngande. Om du går rakt fram till kunden och säger ”hej”!, så är risken stor att de inte ens hälsar utan istället säger ett skrämt: ”Jag tittar bara”. Ta istället ett par steg tillbaka och säg ”hej”. Då säger kroppsspråket inget om krav. Och när du väl har sagt ”hej” så gör du ingenting. Observera bara vad kunden gör. Oftast brukar två saker hände. Antingen kommer kunden fram och frågar efter något eller så börjar kunde gå för att leta efter något som han har kommit dit för. Kom ihåg att miljön är ny för kunden..

5. Kom ihåg att kunderna handlar för att de tycker att det de får är mer värt än pengarna de ger dig.

6. Dina kunder ser dig först och hör dig sedan. Håll koll på kläder, naglar, händer och tänder.
Har du dålig andedräkt utan att du vet om det. Jag handlar hos en stereofirma där den kunniga expediten luktar bajs i munnen. Det är inte roligt.

7. Skratt och skoj är ett bra smörjmedel för försäljning, glöm aldrig det. Om personalen har det roligare så känner kunderna det. I Icabutiken där jag handlar skulle de kunna skippa personalen och istället lägga alla varor bakom stora skärmar där man stoppar in pengar. De skulle kunna göra hela affären till en stor varuautomat. De säger aldrig hej. De muttrar om man vill se en köttbit till eftersom det bara ligger en (1) framme. Det enda de har på pluskontot är att de ligger i samma hus där vi bor.

8. Tänk alltid på att dina kunder har valt att ringa dig, eller besöka din butik. De kunde ha gått någon annanstans med sina pengar.

9. Att säga hej till kunderna visar kunderna att du jobbar i den här butiken. Det visar kunderna att du har sett dem och att du tycker att det är helt ok att de kommer in.

10. Stå aldrig och se uttråkad ut. Om du inte har något att göra, se till att skapa det

11. Fråga dig alltid hur du kan förbättra saker. Ha alltid det klingande i bakhuvudet. Din butik blir aldrig tillräckligt bra. Den blir aldrig färdig. Hur kan du skapa mervärden för kunderna.

12. Se till så att det går lätt att känna igen vilka som jobbar i butiken. Använd namnskyltar eller profilkläder. Skryt om dina anställda. Ha bilder på dem och vad de är riktigt bra på, hur länge de har jobbat och kanske en rad om vad de gillar mest med butiksjobbet. Det ger en familjekänsla i butiken och visar stolthet.
Alla kunder handlar inte varje gång de kommer till butiken. Det här ska alla i din personal, kanske framför allt nya säljare veta om. Det är lätt att bli modfälld om man stått och demonstrerat en sak och kunden behöver tänka mer. Det kanske exakt är vad kunden vill göra. Du vet inte om kunden tänker sätta sig hemma i soffan med en kopp te och titta igenom broschyrerna en gång till därför att han fungerar så som person. Det är hur du beter dig när han ska gå som avgör om han tänker komma tillbaka eller inte. Det är hur du har intresserat dig för vad kunden vill ha som avgör. Det är sympatin i din röst över ett speciellt problem kunden har som avgör om han kommer in och köper imorgon. Det kan ju vara priset också förstås men ditt jobb är att se till att det i alla fall inte handlar om ditt beteende.

13. Glöm aldrig att ett köp är en röst för din butik. Alla kunder som köper röstar för tillfället ja till att din butik ska få finnas kvar.

14. När kunden står vid kassan och betalar. Se till att han eller hon är nöjd. Kommentera produktvalet. Säg att du har en likadan hemma och är jättenöjd. Eller berätta om andra som köpt den som är nöjda. Köpet är inte gjort förrän kunden är nöjd och har bestämt sig för att behålla varan.

15. Det finns en fördel med att säja hej till kunderna först. Snattare vill ha en butik där personalen struntat i kunderna.

16. Det sägs att tre av fyra kunder som lämnar en butik utan att handlar gör det för att de inte får någon hjälp, att personalen är ointresserad. Skrämmande, eller hur.

17. Studier har visat att den som blir kontaktad av en säljare, antingen genom att de säger hej eller att de visar några saker kommer att köpa mer. Men, och det är viktigt – det finns nästan ingen som gillar en hårdsäljare – balansen är känslig.

18. Ibland kan det kännas lättare att närma sig människor man kan identifiera sig med, kunder som är likadana som man själv. Men för att göra det lättare att närma sig vem som helst ska du behandla varje kund som om de just står i begrepp att köpa allt i hela affären.

Lite att jobba med den här veckan

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.