I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Farliga misstag som många som startar eget gör


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Ungefär hälften av alla företag som startar i år finns inte kvar om fem år. Jag vet varför. Här är misstagen som gör att många först startar ett eget företag och sedan inser att det inte gick och går tillbaka till det gamla jobbet igen:

1. De lämnade jobbet och blev bara sittande hemma/på kontoret/i butiken relativt
overksamma.
2. De hade inget schema över vad de skulle göra varje dag.
3. De hade inget riktigt säljardriv och missade flera kunder och många andra möjligheter.
4. De hade ingen kontroll över de verkliga kostnaderna för företagande och tvingades sluta.

Här är något som de flesta företag med mer än tre år på nacken vet:
För att starta ett företag och få det att rulla behöver du ta i med precis allt du har från början. Du måste spänna din båge till bristningsgränsen, ladda musklerna med anabola steroider eller vad du vill – du måste jobba mycket hårdare i början än senare.

Varför?
Jo, för att ditt företag är som ett flygplan som ska lyfta och det kräver 100 % av motorerna. När du väl är uppe i luften kan du dra ner gasen till kanske 70%. Det är en enormt stor skillnad. Det som händer efter ett tag med ett företag är nämligen att det får ett eget liv. Det kommer in beställningar som du inte slitit för själv. Kunder du
skaffat tidigare beställer mer. Du får bättre koll på rutinerna och behöver inte slita ditt hår inför varje ny uppgift.

Med andra ord, när du startar företaget är det slut på rasten.
Du måste verkligen vilja att det ska fungera. Du måste ta dig bort från den bekväma zonen och höra ordet nej från kunder som inte vill köpa. Är du med? Bra. Då vet du varför så många testar företagande och sedan blir anställda igen – de gasar för lite. Och de hittar på ursäkter för de dåliga resultaten.

Hur funkar du?
  • Hur mycket vill du att ditt företag ska lyckas?
  • Är du villig att ge mycket mer än en normal arbetsinsats för att det ska gå bra?
  • Är du villig att kliva ur den bekväma zonen för att dra in pengarna som behövs?
  • Kan du tänka dig att sluta skylla på ekonomin, leverantörerna eller vad det nu kan vara och istället hitta lösningar som ger resultat?
  • Kan du fokusera på varför du startade företaget och varje dag sätta nya mål att jaga efter för att nå det du vill nå?
  • Vill du skapa något som gör själva tanken på att gå tillbaka till en anställning så obehaglig att du aldrig kommer att göra det?

  • Hur gick det?
    Är du fortfarande sugen på att starta eget. Bra. Du är ingen fegis!

    Soloföretagarnas egen husbibel

    Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

    Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

    Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?