I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du får de unga att öppna plånboken...


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Knack knack knack...

Ursäkta mig, men vad är det här snacket om att den fysiska handeln hotas av internet egentligen? Handeln hotas inte – den förändras. Och det går fort framåt nu.

Min dotter Frida är 21 år. I hennes huvud ser det ut så här:

  • Hon vill besöka vissa butiker – kläd- och skobutiker framför allt, men alla andra inköp kan göras via nätet.

  • Hon kan jämföra priser och service bättre på nätet.

  • Hon kan få en helt annan relation med företaget där eftersom hon är 21 år och gärna kommunicerar via e-post.

  • Hon behöver inte stå i kö på nätet.

  • Hon behandlas inte som en 21-åring på nätet utan som en vuxen kund.

  • Hon får all fakta om produkterna lätt överskådligt där. Ibland kan hon mer än personalen i fysiska butiker eftersom hon ofta kan få mer fakta på nätet än i den fysiska butiken.


  • Men...

    Det märkliga är att hon inte verkar uppskatta personlig service så mycket som jag (48 år) gör. Och sanningen är att hon inte är framtidens konsument - hon är där redan nu.

    Det finns egentligen bara ett problem i hennes huvud – det går inte att ta i varorna. Det löser hon och hennes kompisar genom att gå till en butik och titta där och sedan gå hem och köpa på internet i den butik som har bäst erbjudande. Visst blir man arg. Visst är det ojuste. Men det är så den nya generationen
    konsumenter fungerar.

    Och hur löser man det här i framtiden för en generation som inte ser internet som något fantastiskt, utan som något som alltid funnits?

    Man vänder kappan efter vinden såklart. Man blir opportunist såklart. Man startar en butik på nätet som komplement till den fysiska butiken. I den fysiska butiken skapar man relationerna som sedan kan fortsätta på nätet. Det är så och bara så du får en livslång relation med hennes plånbok. Inte så svårt egentligen

    Idéer som andra har gillat

    469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

    "Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
    Internetworld

    "Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
    Häni Yones, Kramtex Workwear

    "Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
    Daniel Evertsson, Creative Reklam

    ”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
    Christoffer Steffens

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

    Vill du göra bättre affärer på nätet?
    Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

    Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

    Kolla här om brevet är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.