I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 marknadsföringsmisstag du inte ska göra.


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

1. Att fokusera innehållet din marknadsföring på dig själv istället för kunderna är ett grovt misstag.
Det gäller dina brev, dina annonser, dina visitkort, dina säljsamtal och allt annat som rör ditt företags kontakt med kunder. Verkar det självklart? Titta igenom dina tidigare annonser, titta på din annons i gula sidorna. Ställ dig följande fråga: Om jag vore kund till det här företaget, skulle jag då känna alla fördelar som det här företaget erbjuder mig eller är det så att de snarare pratar om hur fantastiska de är själva?


2. Att släppa fokus och sikta överallt på en gång är ett vanligt misstag.
Gör en profil på de bästa kunderna och sikta bara åt det hållet. Ta reda på vilket problem din produkt löser för den specifika målgrupp du siktar på och berätta det för dem.


3. Att inte se professionell ut.
Allt ditt marknadsföringsmaterial säljer ditt företag och visar vad det står för. Om du delar ut dåligt tryckt material som du gjort själv eller fått så billigt som möjligt så visar det att ditt företag inte bryr sig så mycket om hur det ser ut. Det dåliga intrycket skrämmer bort kunderna.


4. Att strunta i att testa och att ta reda på saker innan du gör din marknadsföring är livsfarligt.
Det räcker inte med att du tror på det du annonserar eller skickar brev om. Det räcker inte med att du gissar att priset är rätt, att paketeringen är rätt, att din framtoning är rätt. Du måste ta reda på det först. Du måste testa ett pris mot ett annat, en slags tidning mot en annan, en rubrik mot en annan osv. Testa allt.


5. Att strunta i dina befintliga kunder och bara fokusera på nya är ett otroligt vanligt misstag.
Det inte bara kostar mer att skaffa nya kunder, det är mer tidskrävande eftersom du ska etablera förtroende. Ha en bra adressbok och idéer om hur du ska hålla de befintliga kunderna medvetna om att du finns för dem.


6. Att inte mäta resultaten av dina aktiviteter är ett misstag.
Att bara springa på och hoppas att det går bra är fel. Rätt är att efter varje aktivitet stanna till och utvärdera.


7. Att laga saker som inte är trasiga.
Om din annonsering fungerar eller om din direktmarknadsföring drar in tillfredsställande resultat, ändra dem inte bara för att du är trött på dem. När du börjar märka att resultatet blir sämre, då är det dags att leta efter nya vinklar, inte förr.


8. Att inte se till att få kundernas namn vid varje kontaktsituation är ett stort misstag.
Hur kan det komma sig att företag som lägger ut massor av pengar på att få kunder bara släpper ut dem ur butiken/webbsidan/kontoret utan att se till att få kundernas namn? Att inte ens hålla reda på vad de viktigaste kunderna heter och var de bor är att inte vara intresserad av att behålla kunderna.


9. Att inte göra det lätt för kunden att köpa är ett stort misstag.
Att inte vara anträffbara när kunden vill beställa eller få information om din produkt är att inte vilja göra affärer. Ställ dig en fråga och svara ärligt: Vad möter kunderna på ditt företag? Möter de en trevlig person som är intresserad av kunden (även om det bara är information han vill ha just nu). Är det lätt för kunden att själv hitta om du har en butik. Är det lätt att hitta till butiken? Är det lätt att få information även efter öppettiderna t.ex. genom en webbsida eller på telefonsvararen Genom att göra det lätt och trevligt att göra affärer med dig kommer du att få många fler kunder som kommer tillbaka igen och som rekommenderar ditt företag till sina vänner..


10. Att inte kunna urskilja vad det är med ditt företag som ska få kunderna att vilja göra affärer med dig
Det är det viktigaste misstag du inte vill göra. Vilken är din USP (Unique Selling Proposition)? Fundera varför kunderna ska handla av dig. Vad är det de får av ditt företag som de inte får någon annanstans? Vilka fördelar finns det för kunden? Vad gör ditt företag unikt för dem? Om ditt företag säljer den högsta kvaliteten inom området - gör det till en stor del av din USP. Om ditt företag säljer din produkt till det lägsta priset på marknaden -samma sak- gör det till en stor del av din USP. De flesta företag är likadana. De säljer samma saker till samma priser och har samma öppettider och samma garantier. Samma samma samma. Bra för dig!

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.