I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur ökar man lönsamheten i en liten butik?


Tips, råd och metoder för butiker som vill sälja mer varje dag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Att överleva som liten butik

Där jag bor öppnar och stänger butiker med sån fart att gatorna inte går att känna igen om man är borta i ett halvår.

Det är sant.

Ibland får jag lust att gå in och vrida om näsan på personalen och säga: ”Varför talar ni inte om att ni finns. För sjutton, jag bor ju runt hörnet. Hur tänker ni?”

Men istället har det blivit ett spel. Jag går hem till min fru och säger: Nu har de öppnat ett nytt fik/barnbutik/blomsteraffär/ kiosk/ på Tomtebogatan: 100 spänn på att de inte finns kvar om fem månader.

Så gammal och trött har jag blivit.

För det är ju så enkelt att synas egentligen.


Här är planen för alla som ska starta en liten oberoende butik:

*Kolla konkurrensen i området – finns det en lucka för dig? Om inte – lägg ner planerna. Man startar ett företag för att det finns ett behov, inte för att en lokal råkar bli ledig.

*Kolla om det finns någon i området som kan vara intresserade (Kundunderlaget). Är det rätt ställe för det du tänker sälja. Är det rätt folk som finns där när du har öppet?

*Kolla hur många som passerar lokalen du tänker hyra om du ska sälja något som andra säljer också. Sätt dig i bilen utanför och räkna under en dag.

*Berätta för omgivningen att du tänker starta på massor av olika sätt. Dela ut reklam, både i brevlådor och direkt till folk på gatan (Det ska du fortsätta med sedan också).

*Ha alltid en kampanj igång. Alltid!

*Se till att skaffa kundernas adresser när de handlar – e-postadresser och fysiska adresser så du kan nå dem lätt med nya erbjudanden.

*Starta en sajt och sälj det du säljer på ett ställe till.

*Fråga alltid kunderna vad de saknar, vad du kan sälja mer.

*Lär dig att älska att sälja.

*Ge aldrig upp marknadsföringsarbetet. När det går bra, satsa ännu mer på marknadsföring istället för tvärtom. Du får aldrig sluta att marknadsföra din butik

Skriv ut listan och håll dig till den så har du mycket större chanser att överleva som liten butik


En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?