I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Bli latare - och smartare som företagare


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Här är en skrämmande sanning:

Jag känner många upptagna företagare - som egentligen får ytterst lite gjort. De rusar hit och dit med uppspärrade ögon och en brandsläckare i handen men när man mäter vad de egentligen har åstadkommit så är det väldigt tunt.

Visst känner du någon stressfluga som förväxlar “mycket att göra” med produktivitet? Är det du?

Det intressanta är motsatsen - att jag också känner folk som andra betraktar som latmaskar men som alltid tycks komma framåt. Idag ska vi prata om hur de här smarta personerna gör.


Bli en latare - och smartare företagare - så här gör du

Lata högpresterande företagare hittar sätt att åstadkomma saker med minsta möjliga ansträngning och de gör bara saker som får stor inverkan – de struntar i allt annat. Som gammal brandsläckare med uppspärrade ögon är jag imponerad och tänker ta till mig de latas metoder. Om du vill göra det också kommer tipsen här.

Så här tänker du mer som en lat högpresterande företagare.

1. Ifrågasätt om något är värt att göra eller inte. Gör det inte bara för att alla andra gör det. Fråga dig själv om det verkligen är nödvändigt. Är det verkligen värt besväret? Om svaret är nej finns det ingen anledning att göra det.

2. Gör bara saker som får direkt inverkan och konkreta resultat. Dina resurser är begränsade så investera dem bara på det som ger mest tillbaka.

3. Ta den kortaste vägen. Slösa inte bort tiden på pukor och trumpeter. Gör bara det som är nödvändigt för att få jobbet gjort. Skär bort allt annat.

4. Innan du gör något, leta efter genvägar och hävstänger. Känner du någon som kan göra jobbet snabbare och bättre än du kan? Kan du marknadsföra till de kunder du redan har istället för att jaga nya? Kan du lägga administrationen på någon annan så du får mer säljtid? Kan du åstadkomma mer än en (1) sak i taget?

Tänk lite på det här idag och rekommendera gärna den här artikeln till någon du känner som behöver läsa den.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

    Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
    Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.