I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 sätt att öka svarsfrekvensen på kundundersökningar.


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Du tar väl reda på vad kunderna tycker om ditt företag med jämna mellanrum? Med kundundersökningar har du chansen att få information om vad dina kunder vill ha.

Det låter ju gott och väl men sanningen är att dina kunder har enormt mycket annat att tänka på än att svara på dina frågor. Vill du ha svar på dina frågor måste du tänka på den som ska svara.


Här är tio saker att tänka på:


1. Dina frågor måste vara tydliga för den som ska svara.
Det måste kännas angeläget att vara med. Om din kund köper bärkassar av ditt företag, ställ frågor relaterade till det. Berätta vad du ska ha materialet till, hur det kommer att bearbetas och vad resultatet förväntas bli för personen som svarar.


2. Se över antalet frågor.
Sida efter sida med detaljerade frågor blir man bara trött av. Ställ de frågor du vill ha svar på och lek inte undersökningsföretag. Om du gör färre frågor som det går snabbt att svara på kommer du att få högre svarsfrekvens.


3. Testa först.
Prova din undersökning på ett mindre antal av dina kunder så att du har råd att skicka ett uppföljningsbrev till dem som inte svarar. Se över om du kan göra dina frågor bättre och mer relevanta.


4. Skicka ett personligt brev med undersökningen.
(Helst ett brev riktat till just till den person du vänder dig till men minst ett brev där du själv skrivit under med bläck). Undvik alla "Bäste kund-brev".


5. Starta din undersökning med den enklaste och mest intressanta frågan.
Chansen är då större att du får kundens uppmärksamhet hela vägen.


6. Berätta vad som kommer sedan.
Om du tror att resultatet av undersökningen kommer bli intressant för din kund, tala om att du tänker redovisa resultatet när allt är klart. Det kan leda till att kunden känner sig mer delaktig i din undersökning.


7. Ge en gåva.
Skicka en gåva direkt med undersökningen så att kundens samvete ser till att kunden vill ge något (svaren) tillbaka till dig.


8. Gör det lätt att svara.
Se till så att det är lätt att skicka svaren till dig på det sätt som är lättast för kunden. Förfrankerade svarkuvert är bra, men fax är också lämpligt.


9. Ring svårflirtade kunder.
Istället för att skicka ut formulär kan du ringa dina kunder och ta svaren per telefon. Hands on är bra för personer med mycket att göra.


10. Använd nya media.
Lägg upp din undersökning på din webbsida eller ha den tillgänglig på en dator som dina kunder kan nå i dina lokaler. På det sättet kan du ha en ständigt pågående undersökning. Glöm bara inte att besökarna på din hemsida eller personer som kommer till ditt företag behöver en sporre för att ge dig svar på frågorna. Mitt tips är en gåva.


Gör rätt från början

Lär dig mer om att göra kundundersökningar och marknadsundersökningar

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.