I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Konsten att sälja – även om du hatar det

Hatar du att sälja?

Då är du inte ensam.

Många, framför allt småföretagare hittar på hundra olika skäl att slippa sälja aktivt. Jag vet att det är så här. Det är tryggare att sitta kvar på företaget och vänta på att telefonen ska ringa än att ge sig ut på läskiga kundbesök som alldeles för sällan tycks leda någon vart.

Om du har en produkt som du är helt ensam om och som alla vill ha, ja då är det bara att gratulera. De flesta har inte det. De flesta företag erbjuder något som andra erbjuder också eller som kan ersättas av något annat som någon annan erbjuder. Och då behöver du kunna sälja. Du behöver kunna känna dig bekväm i din roll som säljare. Och jag kan lova dig att det största problem för dig med att sälja – är dina fördomar om det.

Jag har hört alla argument om att slippa sälja och de vanligaste är att man vill att kunderna ska förstå hur bra produkten eller tjänsten är utan att man behöver berätta det för dem. Hörde du hur omöjligt det där lät? Det kan också vara så att du känner dig obekväm med att be om kundernas pengar. Eller känner du dig som en nasare, att det inte är riktigt din stil, och lite fult att sälja? Då undrar jag så här:


Vilket är ditt problem egentligen?

Är det:
• Att du inte riktigt litar på din produkt? Att den inte är så bra att du kan stå bakom den? Känner du så Då föreslår jag att du byter produkt. Det är otroligt viktigt för en säljare att tro på sin produkt, på sitt företag – annars gör man inte bara dumma affärer, man trampar på sig själv också. Och det är ännu värre

• Att det är under din värdighet att sälja? – Då föreslår jag att du funderar över vilka roller man har som företagare. Man är ju allt. Jag är själv allt från säljare till författare och vaktmästare – allt har sin charm och sina svårigheter – och sin tid. Och vad beträffar värdighet, så är det väl ändå säljandet som har värdighet i ett företag. Det är säljaren som drar in pengarna så man får lön och semester. Det är säljaren som ser till så att företaget kan gå med vinst. Säljaren är hjärtat i företaget.

• Att kunden borde fatta i alla fall? Ja, det är jobbigt att arbeta in produkter men tänk vad kul det är när du lyckas.. Du vet, väldigt lite i den här världen kommer till oss för ingenting. Och om du lär dig att sälja bättre så når du också ekonomiska mål. Har du tänkt på vad du skulle göra om du ökade omsättningen med låt oss säga 20-30 %. Du måste gilla tanken på att tjäna de pengarna.

Varför? För att pengar är det som fungerar i företaget. Med pengar kan du ta fram nya produkter. med pengar kan du köpa ett hus eller en segelbåt eller en ny bil.

En säljare motiveras av pengar därför att pengar skapar förutsättningar för företagandet. Det är därför du ska bli bra på att sälja. Så även om du driver ditt företag för att det är ditt intresse så ligger det också i ditt intresse att sälja så du kan fortsätta med ditt intresse.

Eller hur!

En klassiker som andra har gillat

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.