I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 sätt att göra dina konkurrenter tokiga.


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Har du tänkt på varför folk inte ger sig själva en ärlig chans att lyckas? Igår gick jag förbi ännu ett nyöppnat "Café/smörgåsbar/paj-ställe". De har antagligen haft öppet några veckor men jag såg det först igår, trots att det bara ligger hundra meter från min bostad.
Varför har de inte berättat för mig att de finns? Varför har de inte delat ut lappar i området med något introduktionserbjudande? Hur har de tänkt? "Jajamensan nu ska jag starta eget företag och snart rinner pengarna in av sig själva." Det är svårt nog ändå att få igång ett företag. Varför göra det svårare för sig själv än det redan är?

Jag hoppas att det går bra för dem men den luttrade tråkmånsen till marknadsförare i mig säger att den där lokalen kommer stå tom om något halvår igen. Synd, eftersom det egentligen inte är så svårt att marknadsföra sig även om man har ett litet företag. Du som läst Gerillaföretagaren vet vad jag menar.

Till dagens ämne: Hur ska du göra dina konkurrenter tokiga? Här är tio tips.

1. Sätt dig in i vad dina kunder går igenom som kund hos ditt företag.
Jag kom just hem från en vecka på Gotland . För första gången har färjebolaget "Destination Gotland" förstått att de har kunder. I biljettluckan frågade en vänlig kvinna om vi hade barn med oss och gav barnen varsitt set med pennor och pyssel att ha medan vi väntade på färjan. Bra gjort! Ett steg till hade varit att ge mig en smart servett med något rengöringsmedel för instrumentbrädan som kunde sysselsätta mig under den halvtimme det tar att sitta i kön. Att sätta sig in i vad kunderna går igenom är att göra helt rätt. Se till så att dina kunder har det bra och du kommer att vara ganska ensam om det.


2. Håll kontakt med din omedelbara omgivning.
Ta exemplet med "Café/smörgåsbar/paj-stället" jag nämnde. Varför har de inte vänt sig till företagen i området och erbjudit leveranser av lunchmackor? Varför har de inte berättat för lokalpressen att de öppnar och gjort det på ett spektakulärt sätt? Varför har de inte stått utanför lokalen och bjudit förbipasserande (på väg till T-banan) på kaffe någon morgon? Varför har de inte brytt sig om att försöka få kunderna att förstå att det just öppnat ett ställe som är mer än bara ännu ett café"? Varför har de inte gjort massor av sådana här saker för att skapa en position i våra hjärtan? Gör det du och snart kommer konkurrenterna att stå med lång näsa.


3. Öka på dina garantier.
Gör alltid dina garantier större och bättre än dina konkurrenters. Den som köper boken "Gerillaföretagaren av oss har inte bara de 10 dagar som är lagstadgade för återköp, utan 30 dagar. Varför? Helt enkelt för att det gör det lättare för våra kunder att köpa. De 30 dagarna tar bort den omedelbara risken från köpet eftersom man kan få ångra sig. Den som köper en bok av oss vet att han/hon inte möter ett krångligt företag om han/hon inte är nöjd med varan. Att ha utökade och starkare garantier än dina konkurrenter gör dem tokiga. Och det är bara för att många av dina konkurrenter inte förstår mekanismerna bakom starkare garantier. De kanske tror att dina 30 dagar istället för 10 betyder att det rasar in returer, men så är det inte. Om din kund är nöjd med din produkt så kommer han/hon att behålla varan.


4. Ge bort saker gratis.
Ge bort en del av din kunskap i till exempel ett nyhetsbrev. Förbered din gratisinformation i tid så att dina konkurrenter ligger hopplöst efter. Om du ska börja med ett nyhetsbrev, se till att ha 10 av dem klara innan du skickar ut det första. Om du tänker producera ett informationsblad med tips inom ditt område, gör 5 på en gång. Det handlar om att låta dina konkurrenter förstå att du ligger före, det spelar ingen roll hur mycket de kommer att anstränga sig, de är ändå efter. Det gör dem tokiga.


5. Instifta ett pris som rör ditt område.
Koppla det till ditt företagsnamn. Har du till exempel ett bageri - gör en årlig tävling om bästa bakverk i samarbete med lokaltidningen. Lokaltidningar är alltid en bra samarbetspartner när det gäller tävlingar. Det här kan inte bara göra dina konkurrenter arga, det kommer att reta gallfeber på dem. Varför har de inte tänkt på det själva?


6. Acceptera dina konkurrenters rabattkuponger om du kan.
Lär dina kunder att du också tar emot dina konkurrenters rabattkuponger så låter du dina konkurrenter betala dina marknadsföringskostnader.


7. Kartlägg konkurrenterna.
Om priset är din viktigaste konkurrensfördel, ta reda på exakt vad kunderna tjänar om de handlar av dig. Om det är service, ta reda på exakt vad de inte får om de handlar av din konkurrent. Berätta det för kunderna.


8. Tala aldrig aldrig aldrig illa om dina konkurrenter med kunderna.
En del företag förstår inte hur människor fungerar. De antar att jag som kund tror på deras resonemang om att konkurrenten mitt över gatan inte är ett bra företag. Det enda de gör är att indirekt berätta att företaget mitt över gatan är ett hot mot dem. Var glad om dina konkurrenter talar illa om dig, det gör deras intelligenta kunder misstänksamma. Lurar här möjligen avundsjuka?


9. Rätta till misstag direkt.
Gör dina konkurrenter tokiga med att vara rakryggad. Alla gör fel ibland. Var intresserad av att lösa problemet snarare än att tala om vems fel det var. Berätta dåliga nyheter så fort du kan. De kommer inte att lösa sig av sig själva och din kund kommer att märka problemet. Huvudet i sanden löser inte problem.


10. Lär känna din "fiende".
Bara genom att själv bli kund till din konkurrent kommer du att märka viktiga saker. Vad händer efter köpet till exempel? Vad händer om du klagar på produkten? Sätt identiteter på dina konkurrenter "billig men otroligt dålig service", "Bra service men dyr". "Väldigt bra service, bra priser och bra uppföljning". När du möter den sista kategorin ser du var du behöver koncentrera dina krafter för att överträffa dem. Gör dina konkurrenter tokiga genom att alltid ligga steget före i kunskap.

Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.