I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur gör man ett kompanjonsavtal?

Svar:

Att tänka på när du ska göra ett kompanjonsavtal:

Hur bra vänner ni än är så kan det hända saker ni inte räknat med. Din kompanjon eller du kanske tröttnar eller vill byta bransch. Ni kanske blir ovänner om vilka målen är med företaget. En av er kanske upptäcker att den andre inte vill lägga ner lika mycket tid på företaget. Det är därför viktigt att ni upprättar ett skriftligt avtal er emellan – ett kompanjonsavtal. Hur löjligt det än känns just nu att skriva ett kompanjonsavtal mellan dig och din bästa kompis som ska starta firman ihop så kan det bli viktigt framöver. Vad som helst kan hända och genom att sätta villkoren på pränt i ett kompanjonsavtal är ni båda skyddade.


Förslag på innehåll i ett kompanjonsavtal:

• Syftet med ert samarbete.
• Syftet med företaget.
• Delägarnas arbetsfördelning och arbetstider.
• Delägarnas ansvar och befogenheter.
• Delägarnas löner och förmåner.
• Hur vinsten ska delas och tas ut.
• Hur förluster ska täckas och delas.
• Skyldighet för en delägare som vill sälja att först erbjuda sin del till dig och eventuellt andra delägare.
• Hur ni ska lösa tvister.
• Hur länge avtalet ska gälla.

Kompanjonsavtalet behöver inte vara komplicerat att göra. Skriv bara ner de punkter ni tycker är viktiga med ert samarbete, underteckna dokumentet och lägg det åt sidan. Sedan är det bara att köra och ni behöver inte oroa er över vad som händer om det blir problem framöver eftersom åtgärderna ni ska vidta finns i kompanjonsavtalet.

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?