I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tio idéer för att få ett mer kreativt företag

Alla företag drömmer om att bli mer kreativa (om inte annat för pengarnas skull) och här kommer tio enkla tips om hur du får igång det arbetet på ditt företag.

1. En om dagen
Uppmuntra personalen att försöka förbättra en sak i deras jobb varje dag och fokusera på det som finns inom deras kontroll, förstås. Samla ihop människors erfarenheter och sprid dem till alla för bättre och smartare arbetssätt.

2. Idétavlan
Sätt upp en anslagstavla centralt på jobbet och uppmuntra folk att använda den för att sätta upp eller skriva ner idéer. Skriv upp ett tema eller ett problem på tavlan och se till så att folk kan skriva upp lösningar på tavlan.

3. Idélotteriet
Ha ett idélotteri varje månad genom att byta lotter mot idéer. Varje gång någon kommer med en idé, så får han/hon en lott. I slutet av varje månad läser du upp alla idéer på ett möte och drar ett nummer från en skål och ger priser till flera vinnare.

4. Kreatitivetssymboler
Det här låter flummigt, men häng med nu. Be personalen att ta med saker som symboliserar deras egen vision av kreativitet till jobbet och ha på skrivborden. Någon kanske har med sig en glaskula som en symbol för spåkula för att se in i den framtida marknaden. Någon kanske har startkablar på bordet för att påminn sig själv om att det alltid behövs nya idéer för att nå försäljningsmålen. Det här funkar eftersom det dels är personligt och dels hjälper oss människor att komma ihåg varför vi gör vissa saker.

5. Börja med lunchmöten – firman betalar, såklart
Uppmuntra personalen till att komma igång med kreativt tänkande genom att bjuda dem på lunch i grupper om tre till fem personer. Här kommer idéerna igång, men den stora vinsten är att du signalerar att idéer premieras och det gör att folk börjar tänka själva. Se till så att det finns ett forum och en mottagare för alla idéer. Och viktigast av allt: Erkänn och belöna goda idéer.

6. Ge alla i personalen en anteckningsbok eller ett fickminne
Be dem skriva ner eller spela in problem som de stöter på i jobbet och hitta ett sätt att ta upp de problem som dyker upp. Kanske i ett veckonyhetsbrev som alla får och där förslag på lösning kan komma från vem som helst. Belöna alla idéer.

7. Ha en tävling med de dummaste idéerna
Det här är smart eftersom det lättar upp stämningen på jobbet. Hur skulle ni kunna göra problemen ännu större på jobbet? Det här lättar upp stämningen och föder lust att komma med de goda idéerna.

8. Om du kunde knäppa med fingrarna…
Skicka ett mail till alla i personalen två gånger om året och fråga vilket problem de skulle vilja ha löst om det var så enkelt som att knäppa med fingrarna.

9. Inför idékvoter
Thomas Edison såg till att produktiviteten alltid låg på topp genom att ge sig själv och sina assistenter idékvoter. Hans egen kvot var att komma med en mindre uppfinning var tionde dag och en stor var sjätte månad. Rätt personer på ditt jobb kommer att se det här som en utmaning. Fel personer kommer att känna sig hotade av det, så ta upp det med rätt personer.
Utmana dina anställda att komma med en idé varje vecka som skulle göra deras jobb lättare och bättre.

10. Be om tre sätt
Människor ska inte slösa bort sin tid på att tänka ut varför något inte kommer att fungera. Lär dig att uppmuntra folk att istället tänka på hur man kan få saker att fungera och gör det sedan. Fråga alla dina anställda om tre jobbrelaterade mål eller uppgifter som de inte tror kan förverkligas. Be dem sedan att komma på tre sätt att få det omöjliga att fungera. Det är bra träning eftersom nästan allt kan göras om man bara vill och får resurserna.

Ja, där har du dina första steg mot ett kreativt företag.

Konsten att bli ett kreativt geni

Kreativitet utan flum

"Jag hade förmånen att få läsa den här boken som korrektur och det första jag tänkte på är att det här är en bok för proffs och kanske lite för tuff för känsliga personer som egentligen bara har kreativitet som hobby. Hela boken är som ett citat från TV-serien Fame: "You've got big dreams? You want fame? Well, fame costs. And right here is where you start paying - in sweat!" Dessutom skrattade jag nästan hela tiden. Jag älskar den!"
Torbjörn Blom, Stockholm

"Kreativitet utan flum är den välmenande men bestämda smockan, sparken, eller skjutsen du behöver för att skapa kreativa resultat. Boken är ovanligt konkret för sin genre - du får lära praktiska tips på hur du kommer igång, tar dig förbi idétorkor och tacklar din allra största fiende - dig själv."
Leif Denti, Tusentips.se

"Jag har läst allt som finns att läsa om kreativitet och köpte boken bara för att det var Stefan som skrivit den utan större förhoppningar om något nytt men om en bra läsupplevelse. Och så blir jag knockad igen. Du skriver så man blir förälskad varje gång. Du provocerar och visar vägen, lyfter upp och skakar om samtidigt. Nu sitter jag här med mitt eget kreativa projekt och är full av konkreta råd om hur jag kommer vidare. Tack igen. Det här är en fantastisk bok som borde vara obligatorisk läsning för alla eftersom den inte bara hjälper till att få projekt, utan själva livet framåt."
Eva Nilsson, Täby

"Äntligen en rakt på sak-bok om hur alla snabbt kan bli kreativa utan att behöva gå en yogakurs först. Exemplen i boken om hur kända människor både var kreativa och lite småtokiga är väldigt stimulerande och bekräftande för oss som redan anser oss som fantasislösande personer men blir tveksamma ganska ofta när omgivningen inte hänger med i vår spontanitet. Ser fram emot uppföljaren fylld med ännu fler fallexempel och personbiografier från människans kreativa historia genom århundradena!"
Jack Hansen från idésajten Copywriter.se

"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent bl. a

"Jag tillhör kategorin människor som tycker att det är lättare att läsa böcker om kreativitet än att vara kreativ på egen kammare. Därför har jag läst den härliga och utmanande boken ”Kreativitet utan flum”, och inte skrivit en egen. Av många hundra kreativa tips i den här boken fastnar framför allt två godbitar: om att ifrågasätta auktoriteter, speciellt auktoriteten i dina egna långvariga övertygelser (sidan 138). Mycket användbar (för alla, tror jag). Sedan är det ett eminent tips på sidan 104 som jag tog till mig direkt, om att se möjligheter i allt utom när det är riktigt trångt. Detaljerna i det avlånga tipset får du läsa om själv. Sedan jag läste ”Gerillaföretagaren” för drygt 10 år sedan har drygt tjugo av Redaktionens böcker passerat. Man kan nästan påstå att jag gillar deras böcker :). ”Kreativitet utan flum” är den mest inspirerande, men också den mest krävande, då jag tydligare inser de sidor hos mig själv som behöver släppas lösa. Bra, nyttigt och kanske inte det roligaste. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund, Falun


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.