I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du får kunderna i butiken att gilla dig snabbt

Det kan ju låta hur cyniskt som helst men egentligen handlar det om ren artighet. Det kommer någon till dig och vill handla = hjälpa dig med avbetalningarna på din sommarstuga – vilken toppenperson:

1. Prata om dem, inte om dig.

2. Ge dem komplimanger för saker de äger. Akta dig för att ge komplimanger om hur folk ser ut, det kan missuppfattas och i värsta fall åtalas. Att ge komplimanger är bra om de är äkta. Man kan alltid berömma folk för deras handlingar eller smak, men inte för hur bra jeansen sitter eller sånt om det inte är en kvinna till en annan kvinna.

3. Ge kunderna komplimanger om hur de är. De kanske är snabba till beslut, roliga, smarta.

4. Lyssna och lyssna hårt. Det betyder inte att man är tyst och funderar på vad man själv ska säga till munnen framför stängs igen, det betyder lyssna. Och koppla på det kunden pratar om. Avbryt inte. Även om du redan vet vad kunden ska säga eftersom du hört samma sak 100 000 gånger förut. Ditt jobb är att samla information.

5. Titta på människor när de pratar med dig.

6. Koppla tillbaka i samtalet till något ni pratat om. ”Lycka till med den nya terrassen.”

7. Säg att du ”förstår”, det är ett bra ord. ”Berätta mer” är en användbar fras också.

8. Inled med något neutralt. Du kan t.ex. kommentera vädret om det passar: ”Är det kallt ute nu?”

9. När kunden visar intresse för något är det dags att visa ditt intresse för kunden. ”Pröva den”. ”Vänta så ska jag ta ner den åt dig”. ”Vi tar ut den från förpackningen så ser du den bättre. ”Du vill få varan i kundens hand, när den är där, är det mycket mer sannolikt att det blir ett köp.

10. Om en kund frågar efter något speciellt – peka INTE var den finns eller säg något i stil med ”Borta vid hylla 3”. Följ med kunden till varan. Det här är en metod som säljer produkter och det är exakt vad du vill göra. Det är nämligen ett perfekt tillfälle att ta reda på mer om vad kunde vill ha under promenaden så kan du visa rätt.

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.