I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

35 sätt att få ett bättre kassaflöde

Det är inte konstigt att små företag har problem med kassaflödet - till och med stora framgångsrika företag kämpar med att hela tiden ha tillräckligt med pengar tillgängliga.

Det här är ett problem som du ska få tips om hur du får kontroll över nu:


35 tips om ett mycket bättre kassaflöde i ditt företag

1. Utvärdera dina utgifter med jämna mellanrum
Om ditt företag fungerar ungefär som mitt, så förändras företagets förutsättningar ungefär var sjätte månad och det är då du ska utvärdera de produkter och tjänster som du använder för att driva företaget. Var kan du spara pengar? Var kan du stoppa in mer pengar så att du kan spara tid? För en del kan det betyda att de stryper utflödet av pengar för något de inte använder längre eller så kan det betyda att du lägger ut jobb som du normalt gör själv på andra. Båda exemplen är aspekter på förbättrat kassaflöde, även om det i det andra fallet betyder att du spenderar pengar. Om du låter någon annan göra något som kostar mindre än din tid, så förbättrar du ditt kassaflöde eftersom du själv får mer utrymme att tjäna mer pengar.

2. Skjut upp dyra inköp så länge det är rimligt att göra det
Köp inte dyra saker förrän du verkligen behöver dem. Jag säger inte att du ska lida eller vara nöjd med det du har, men priser på datorer och annan utrustning sjunker hela tiden och det betyder att om du väntar tills du verkligen behöver köpa, så får du mer för pengarna.

3. Använd dina krediter smart
Om du har checkkredit – använd den hellre än att betala med dina egna pengar. I många fall kan det ge dig 20-30 extra dagar att använda dina egna pengar som hårt arbetande verktyg i ditt eget företag.

4. Akta dig för dolda kostnader
Ja, det finns kostnader för att driva ett företag, men du måste göra det till en rutin att utvärdera dem hela tiden. Det kan handla om kontorsstädning, kreditkortskostnader, mobiltelefonavgifter eller försäkringar – allt som är hårt konkurrensutsatt kan du lära dig att förhandla. Kolla de tidningar som du prenumererar på – läser du dem fortfarande?

5. Se till att du får mer betalt
Ett bra sätt att få in mer pengar är såklart att höja priserna. Planera in prishöjningar, så att de följer den allmänna utvecklingen. Det mesta stiger – se till så att dina priser också gör det.

6. Köp i större kvantiteter
Köp mer när du väl köper. Allt som du vet att du använder ska du sluta köpa i små portioner. Du kan spara massor av pengar på att köpa mer av allt som du ändå måste köpa.

7. Håll koll på vilka rabatter du har
Är du med i företagarföreningen eller någon annan organisation, så har de ofta rabatter för medlemmar.

8. Ge dina bäst betalande kunder uppmärksamhet
Kunder som rutinmässigt betalar sina fakturor i tid, eller tidigare, och som på något sätt belönas för det har större benägenhet att fortsätta att prioritera fakturor från dig. Skicka en present till dem. Det behöver inte vara något dyrt, bara något som visar att du uppskattar att de håller dig under armarna.

9. Fakturera snabbt
Många tjänsteföretagare är så upptagna med att jobba för kunderna att de glömmer att fakturera för jobbet. Vänta inte med att skicka ut fakturor till slutet av varje månad. Gör det till en rutin att fakturera direkt efter att jobbet är gjort.

10. Investera i både företagets och din egen tillväxt
Lägg ner pengar där de gör nytta. Nyttiga investeringar i marknadsföring och i din egen kompetensutveckling är alltid rätt väg för att på sikt öka kassaflödet.

11. Håll dig till din budget
Om du inte har en budget för att det känns larvigt och för att du tycker att du har så bra koll – gör en i alla fall och skälet är enkelt: Du behöver ha ständig koll på hur mycket du kan lägga ner på alla delar i ditt företagande och när du kan göra det. Din koll på det framtida kassaflödet visar vägen till när du kan göra inköpen och vilka pengar du har att använda för respektive inköp.

12. Få betalt innan du börjar
När du jobbar med längre projekt är det viktigt att du kommer överens med kunden om en plan med olika hållplatser där du kan fakturera istället för att få betalt i slutet av projektet. För det första måste du göra det för att få in pengar och för det andra finns alltid risken att du inte får betalt av andra skäl (som att företaget du jobbar med går omkull eller andra yttre faktorer som du inte har koll på när du börjar jobba).

13. Ge kunder rabatt om de betalar snabbt
Om dina kunder betalar inom tre dagar, så kan du ge dem rabatt för det. Många kunder kommer att nappa på ditt erbjudande för att spara pengar.

14. Placera dina pengar
Sätt in dina pengar på ett bättre konto än ett vanligt bankkonto. Det finns flera nya aktörer som ger bättre inlåningsränta än de traditionella bankerna.

15. Håll i pengarna
Betala dina egna räkningar så sent som möjligt (om du inte får rabatt för att betala dem tidigt)
Notera också vilka av dina leverantörer som är beredda att förhandla betalningsvillkor och utnyttja deras vilja att låta dig betala senare.

16. Förhandla om allt
Alla priser eller betalningsvillkor kan förhandlas. Om du köper något dyrt finns möjligheten att få ner priset eller dela upp betalningen räntefritt. Att förhandla priser är inte pinsamt. Det måste du göra.

17. Undvik dåliga betalare
Det bästa sättet att undvika dåligt flöde med pengar är förstås att redan från början undvika kunder som inte betalar eller betalar för sent. Så, när någon är på väg att bli en viktig kund till dig – gör hemläxan först. Kolla upp dem, så kan du slippa problem sedan.

18. Byt!
Byt dina tjänster mot andras tjänster eller produkter istället för att betala för dem - och det vore olagligt av mig att inte påminna om att du såklart också måste betala skatt för det.

19. Låna smartare
Samla dina lån till ett enda istället för att ha spridda krediter som kostar mer.

20. Eliminera allt som inte är lönsamt
Undersök alla delar av ditt företag och leta efter områden där du inte får maximalt värde för pengarna.

21. Börja med att debitera dröjsmålsränta för fakturor som betalas för sent
Det lär kunderna att betala dina fakturor först av alla. Det kan ju vara känsligt att göra så här, men i så fall får du skylla på att det inte är du som hanterar fakturorna när du får samtal från arga kunder. Du har levererat i tid. De ska betala i tid för det. Så är det bara.

22. Fakturera under den bästa faktureringstiden
Vem har sagt att fakturorna alltid ska skickas ut i slutet av månaden? Ta reda på när det är bäst för dina kunder att du fakturerar. Om de till exempel själva alltid får betalt den första och den femtonde varje månad, men själva alltid betalar den första i varje månad, så kan du ju överväga att skicka dina fakturor så att de kommer till kunden den tolfte för att fånga perioden mitt i månaden när de har mer pengar.

23. Gör tydliga fakturor
Se till så att kunderna lätt kan förstå vad du har utfört åt dem och vad deras kostnad är för jobbet. Sannolikheten att du ska få betalt i tid ökar dramatiskt om du gör det tydligt för kunderna.

24. Undvik chock
Kunder gillar inte att bli chockade av räkningen. Om du till exempel har gjort mer jobb än vanligt en månad och fakturan är högre än normalt – prata med kunden om det så att de inte får en chock av fakturan.

25. Var resonlig
Gå igenom dina fakturor innan du skickar ut dem. Kunder blir otroligt irriterade över att behöva betala små summor för skitsaker. Lägg till alla dina småsaker på fakturan, men skriv ”Bonus för att du är så bra kund” eller något. En annan sak är att göra dina fakturor korrekta. Om du fakturerar för mycket, så förlorar kunden snabbt förtroende för dig och tror att du försöker lura till dig mer pengar.

26. Skapa betalningsrutiner
När kunderna inte betalar – vad gör du då och när? Se till så att fakturera direkt efter att jobbet är slutfört och bevaka att kunderna betalar. Vänta inte med att skicka påminnelser.

27. Se till så att du har något att sälja även när det inte är säsong
Komplettera ditt företag med en internetbutik som säljer saker som är relaterade till dina tjänster. Fler och fler tjänsteföretag gör det.

28. Ändra villkoren från 30 dagar till 10 på fakturorna
Alla kommer inte att betala snabbare, men många kommer att göra det.

29. Acceptera betalningar med kreditkort
Då får du pengarna direkt.

30. E-posta fakturan – det får kunderna att se den snabbare.

31. Se till så att du är tillgänglig för frågor när du skickat ut fakturan, så att utebliven betalning inte blir en fråga om att det inte går att få tag i dig.

32. Ha alla kontaktuppgifter till dig på fakturan.
Telefon, mobiltelefon, fax och e-post, så att kunderna lätt kan nå dig om något är otydligt.

33. Försök att fakturera andra tider än i slutet av månaden.
De flesta andra gör det och du då får konkurrens med andra betalningar som kunden också ska göra.

34. Försök att lägga undan pengar i företaget varje månad till ett särskilt “I värsta fall-konto”.

35. Betala dina egna räkningar på ett planerat sätt, så att inte allt ska betalas samtidigt.


Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.