I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så här lätt hittar du dina kunder


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Alla företag som vill framåt måste hitta nya kunder och antagligen är det precis det du tycker sämst om att göra eftersom det är lite jobbigt (som bäst).

Men behöver det verkligen vara så himla jobbigt att hitta kunder?

Allvarligt talat...det man gör när man prospekterar (som det kallas) är ju att leta efter partners som har nytta av det du erbjuder - alltså egentligen ett samarbete och inte att stå med håven och försöka få andras pengar. Målet med att prospektera är alltså att hitta samarbeten som båda tjänar på. Läs det där igen - som båda tjänar på.


Här kommer några tips om hur du kan tänka när du ska hitta kunder

1. Det första du ska ta reda på är vilka problem dina framtida kunder står inför (eller redan har) och vilka det är som har just de problemen - en målgruppsanalys helt enkelt.

2. Försök att ta reda på vad de redan har testat och vilka problem som kan finnas som du kan lösa på ett bättre sätt. Det kan vara allt ifrån att din lösning finns närmare geografiskt till att de behöver ha snabbare leveranser eller andra saker som kan skilja ditt erbjudande från tidigare lösningar.

3. Ta reda på vem eller vilka som bestämmer (och beställer) det du erbjuder.

4. Kontakta dem och ställ frågor om deras nuvarande lösning. Fråga vad de skulle önska sig mer.

5. Fundera över vad din möjliga kund har berättat för dig och se var du kan komma in för att lösa deras problem.

6. Presentera lösningen.

Det här är schematiskt och snabbt beskrivet men det är meningen. Många gånger gör vi det nämligen krångligare än det behöver vara i jakten på nya kunder. Istället för att sikta ordentligt innan vi skjuter iväg våra skott (och marknadsföringspengar) så brassar vi bara på och hoppas på det bästa. Gör inte det - börja sikta bättre så träffar du rätt mycket oftare.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?