Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

10 sätt att hålla koll på konkurrenterna


Säg att staten gick ut och sa att det från och med nu och för all framtid är förbjudet för alla andra än ditt företag att sälja X (det du säljer). Skulle du då svara:

1. Det går vi inte med på, vi vill fortsätta att jobba i hård konkurrens.
eller
2. Var skriver vi under!

Jag skulle vilja svara både 1 och 2, det beror på vilken dag du frågar, men oftast vill jag svara alternativ nummer 1 eftersom det faktiskt är bra på flera sätt:

För kunderna:
1. Företag håller sig vakna och gör bättre ifrån sig
2. Kunder får det bättre eftersom de får fler val och behandlas bättre

För ditt företag:
1. Konkurrens ökar omgivningens medvetenhet om det du säljer (även dina konkurrenters annonser ger dig jobb)
2. Konkurrens ger dig möjligheten att se andra vinklar av det du säljer (dina konkurrenters vinkel)
3. Din konkurrent kan lära dig nya saker om branschen om du studerar vad de gör.
4. Du märker vad som händer med marknaden direkt av till exempel konkurrenter som växer och andra som försvinner.
5. Du jobbar hårdare och blir bättre på det du gör
6. Konkurrens hjälper dig att skapa nödvändiga förändringar så att du är med i matchen hela tiden
7. Du kan köpa din konkurrent eller gå ihop med dem (eller sälja ditt företag till dem).

Så visst är det sunt med konkurrens, men jag skulle inte sträcka mig till att jubla över den varje dag (som man ska göra för att inte verka sur och småaktig).


Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter

I sportens värld, och kanske framför allt inom lagsporten gör de allt de kan för att studera sina motståndare. De vill veta vilka styrkor och vilka svagheter man kommer att möta på planen och var man behöver bli starkare själva för att vinna matchen. För det är ju vad det handlar om. Att vinna matchen. På exakt samma sätt gör företag som lyckas. Det här är smart att göra kontinuerligt för att veta vad det är du slåss mot därute.

Här kommer tips om hur du gör en fantastisk konkurrentanalys

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


1. Ring dem
Det första och smartaste att göra är att ringa dina konkurrenter och be om deras broschyrer och marknadsföringsmaterial. När du ringer märker du också hur du blir bemött och hur snabbt de svarar. Du får också reda på hur snabba de är att skicka material till kunder.

2. Köp av dem
Om du äger dina konkurrenters produkter så är det lättare att jämföra dem med dina egna.

3. Besök dem
Har de butiker så måste du besöka dem, prata med personalen och kanske till och med vara lite besvärligt för att se hur bra de är på att hantera dig som kund.

4. Besök dem på mässor, föreläsningar och event
Det är här dina konkurrenter har planerat för att visa upp sina bästa sidor. Håller de måttet? Vad gör de bättre än du? Vad kan du lära dig av dem?

5. Ladda ner saker
Om de har en sajt med nedladdningsbart material, en presslista, ett nyhetsbrev - se till att du finns med och kan ta del av all ny information.

6. Läs deras årsbokslut
Det är bra att veta hur det går för dem rent ekonomiskt men också att se vad de planerar för framtiden.

7. Fråga dina kunder
Du vill veta vad dina kunder tycker om ditt företag och hur det står sig i förhållande till dina konkurrenter.

8. Håll koll på deras sajter
Njut om de inte gör något åt dem. Ta till dig smarta saker om de är aktiva på nätet.

9. Kolla om de annonserar på nätet
Sök efter era gemensamma nyckelord på Google för att se om de annonserar med Adwords till exempel. Om du inte gör det själv och du märker att de fortsätter att göra det kan det visa att det är ett bra sätt för dem att få kunder. Kanske att det är dags för dig att också börja med Adwords-annonsering.

10. Mera Googling
Sök på dina konkurrenters företagsnamn och nyckelpersoner på nätet och se vad de har för sig och vad andra tycker om dem.

Till sist
Det finns såklart mycket mer att göra men för att få en grundläggande konkurrentanalys är det här en bra start.

Din hemläxa
Gör en förteckning över dina tio viktigaste konkurrenter och beställ deras säljmaterial och jämför med ditt. Skapa förändringarna som gör att kunder som hör av sig till både dig och dem lätt kan förstå varför de ska välja ditt företag framför deras. På det enkla sättet kommer kunder som ringer både dig och dina konkurrenter få det lättare att säga ja till dig – utan att dina konkurrenter fattar vad som hände.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊



Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se