I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

7 tips för företagare som sitter fast

Känner du igen det här?
Förra året bestämde du att nästa år är året då ditt företag ska växa. Du gjorde kanske en lista och hade med saker som ”tjäna mer pengar”, ”hitta flera nya kunder” etc. Men trots att du gjorde din lista, så kom vardagen i vägen och du är inte närmare det där målet idag än du var förra året vid den här tiden. Aj, vad det där gjorde ont!

Vi har alla en förmåga att trampa vidare i de hjulspår som känns bekväma och trygga. Även om vägen är lite småtråkig, så sitter vi där vid tömmarna och skumpar fram och tittar lite misstänksamt på vägskyltarna vid vägkanten. Det står ”Nya möjligheter” på dem, men vi förvränger bokstäverna och läser istället ”Risk” och ”Farligt”.

Konstigt egentligen för den väg som vi åker på nu var just en sån där väg där det stod ”Nya möjligheter” på och som vi tog för ett tag sedan när vi började företagsresan. Vi är ju egentligen entreprenörer som vill framåt. Men samtidigt… den här stolen jag sitter på är ju ganska bekväm. Den skaver lite och det vore härligt att få se något nytt. Hmm… Man vet vad man har, men inte vad man får…

Trösten är att det är lika för alla (utom för några få ”galningar” som ALLTID väljer vägen till ”Nya möjligheter”). Det konstiga är att vi kan erkänna hur mycket världen har förändrats under de senaste tio åren, men ändå gör vi samma sak som vi alltid har gjort. Jag ser det varje dag hos företagsledare som ler lite snett mot mig och säger ”Vi har ju alltid gjort så här”.

Sanningen är att de flesta företag är fantastiska på att prata om förändring, men inte gör ett smack för att förändra någonting – utom på pappret. Resultatet är just ett evigt vaggande i samma hjulspår och det leder till en farlig självbelåtenhet som får oss att blunda för förändringar på marknaden som man annars kunde utnyttja till massor av nya, spännande och framåtskridande projekt.

Och ännu läskigare - vad skulle hända med den storsäljare du har idag om den helt plötsligt slutar sälja? Säg att det dyker upp en annan lösning eller att den helt enkelt blir omodern. Vad gör du då?

Faktum är att om du bara tänker på allt du inte gör för ditt företag redan idag, så skulle du må du pyton. Du kanske till och med inbillar dig att tro att du inte har tid för alla sistaminutengrejor som dyker upp och som förändrar planerna varje dag.

De goda nyheterna är att det inte behöver vara så svårt att nå dina mål. Här är en extremt enkel metod för att planera din framgång. Hämta ett papper och en penna, så kör vi igång.


1. Tänk på var du vill vara om tre år. Jag säger tre år för att det är en rimlig tid för att skapa en verklig förändring som till exempel att nå målet att bli en erkänd expert på ditt område i hela Sverige eller att på riktigt allvar skifta din kundstock till att innehålla mer lönsamma och bättre kunder.

2. Varför vill du nå de här målen? Vad är det som motiverar dig till det? Är det för att du verkligen vill eller för att du ”borde” intressera dig för det? Se till så att varje mål på din lista är motiverade av rätt skäl, nämligen att du vill nå dit för att de är idealiska för dina kunskaper och din särskilda styrka.

3. Många företag sätter målen för lågt. Sätt ett stort fläskigt mål som du verkligen vill nå fram till. Dröm stort och tänk exakt på var du vill att ditt företag ska vara om tre år.

4. Vad kommer att krävas för att nå dit? Här skriver du ner alla steg som tar dig fram till varje mål. Om du drar in 700 000 om året och vill nå över 5 000 000 inom tre år, så måste du bestämma vilka förändringar du behöver göra för att nå fram dit.

Du kanske behöver:
• Anställa folk som hjälper dig att nå fram.
• Sluta byta timmar mot pengar genom att hjälpa fler samtidigt i grupp eller börja utveckla informationsprodukter att sälja inom ditt område.
• Nå fler än bara kunder i ditt närområde.
• Lära känna människor som kan hjälpa dig att nå dina mål.
• Släppa kunder som du inte gillar att jobba med och koncentrera dig på de du gillar (det kan vara de som drar in mest pengar med mindre insats för dig).

Lägg upp stegen i den ordning du behöver ta dem för att komma framåt nu tillsammans med den tid det kommer att krävas för att ta varje steg.

5. Vad behöver du lära dig för att nå målen? Behöver du kunna annonsera effektivare, skriva bättre säljtexter, bli en bättre nätverkare, göra en sajt som säljer dina tjänster indirekt, hantera personalfrågor eller kanske studera branschledarna närmare? Tänk över vad du behöver kunna för att nå fram till målen och skriv ner allt och hur du ska lära dig det.

6. Bestäm vilka av dina mål som är realistiska att nå. Vilka kan du känna doften av redan nu? Vilka kan du inte riktigt se vägen till? Om det finns många nya saker som du måste lära dig – hur mycket tid kan du realistiskt avsätta för att lära dig dem? Har du pengar och andra resurser för att kunna lära dig det du behöver? En annan sak att tänka på är om några av dina mål är motsägelsefulla. Om du till exempel vill tjäna mycket mer pengar, så måste du ta ställning till om det i så fall finns utrymme till att höja din timdebitering tillräckligt mycket för att kunna nå dit.

7. Nu kan vi bryta ner planen och göra den till en ettårsplan. Skälet till att vi började prata i ett längre perspektiv är att det hjälper dig att se vad du verkligen vill nå fram till – och även ger dig en härlig bild av vad du kan nå om du bara anstränger dig. Men, för att nå det där stora fläskiga målet om tre år, så är det bra att dela upp det i ettårsmål först.

Börja alltså nu med att ta ut målen för ditt nästa år.
  • Lyft fram stegen du behöver ta för att nå ettårsmålet. Om du vill ha 10 nya kunder till exempel, vad kommer då att krävas för att du ska få dem? Här gäller det att planera specifikt vad du ska göra och när du ska göra det. Det kan betyda att skaffa hjälp från någon eller göra utskick vid vissa tidpunkter – konkreta saker som ska ta dig fram till målet.
  • Lägg in stegen från ettårsplanen i din kalender.
  • Utvärdera din position en gång i månaden och reglera schemat efter var du är i planen. Om du inte har nått fram till dina mål – ta det bara lugnt. Det händer saker i allas liv som stör planerna. Se bara till att snabbt komma igång med planen igen.

  • Använd de här stegen om du verkligen menar allvar med att bli mer framgångsrik. Alla framgångsrika människor jag känner har förstått värdet av att använda styrmedel för sig själva.

    Det är faktiskt nyckeln till framgång.


    Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

    5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

    "5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
    Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

    Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

    "Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
    Jeanette Svedberg, Gävle

    ”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
    Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

    "Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
    Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

    "Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
    Peter Sundin, TMCS Engineering

    "5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
    Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

    "Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
    Lin Eriksson, Miinto.se

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

    Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
    Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.