I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Fyra fiender som du snabbt måste göra till dina bästa vänner


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


När du startar eget företag måste du vara både visionär och realist - en jobbig kombination av två karaktärsdrag som lätt blir osams. Här är dina fiender:

1. Din personliga fåfänga kan bli en fiende om du startar ett företag för att få trycka ett visitkort som det står VD på, men kan bli din bästa vän om du använder fåfängan för att skapa ett företag så alla blir imponerade av det för att du tänkt ut hur det ska fungera med smarta och tydliga fördelar för en tydlig målgrupp.

2. Rädsla kan bli din värsta fiende om den hindrar dig från att lägga ner pengar på marknadsföring och professionell utrustning. Rädslan kan däremot bli din bästa vän om den ser till att du tar total kontroll över ditt företag.

3. Dina drömmar kan bli din värsta fiende om du stannar kvar i dem och inte handlar. Dina drömmar blir också dina bästa vänner eftersom de kommer ge dig ork att gå den extra milen för att till slut få företaget att börja leva ett eget liv.

4. Ensamheten. Om du startar ditt företag själv och inte är van vid, eller riktigt har kraft att ta avgörande beslut själv, kommer du få det svårt. Att vara själv i ditt företag kan vändas till en stor styrka. Du vet att ditt företags framgång beror på dig. Du är den som banar vägen för vart företaget ska utan någon som lägger sig i och gör meningslösa kompromisser av din vision. Du vet att du kan vända företagets inriktning som du vill och när du vill. Om du lär dig att lita på din magkänsla så blir ensamheten en styrka.


Så här slipper du fienderna för alltid:

Det första nyckelordet är: Kunskap. Det du inte kan nu finns det andra som kan. Ta hjälp med saker du inte kan eller vill göra själv i ditt företag. Gör det med hjälp av de företag och organisationer som finns i Sverige, som hjälper företagare (T.ex. Almi, Nyföretagarcentrum, kommunens näringslivssekreterare etc.). Om du får gråa hår av bokföring och redovisning - sträva efter att lägga ut det jobbet på en redovisningsfirma. Om du hatar att skriva säljbrev - skaffa kontakter med en person som kan det. Budskapet är: Sitt inte i ett hål för dig själv. Nätverka och ta hjälp utifrån när besluten är svåra för dig att fatta själv.

Det andra nyckelordet är: Självinsikt. För att lyckas med ditt företag måste du ha ett visst mått av självinsikt. Du måste veta hur du fungerar som person i olika situationer. Vad händer till exempel om det inte lossnar inom några månader - tröttnar du då? Vad händer när din största kund inte betalar sin faktura - orkar du inte längre då? Som företagare kommer du att hamna i många jobbiga situationer och det är viktigt att du vet att det kommer att bli så också. Du kanske kommer känna att du är trött på allt och bara vill lägga av när du jobbat varje dag i fyra veckor i streck för att få ordern klar - medan din familj ligger på stranden. Klarar du det? Jag skulle vilja påstå att du till och med måste gilla den situationen och inom dig vara klar över att du ser vinsterna som större än svårigheterna.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?