I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

12 sätt att få en order inom fem minuter

Fem minuter till en order – ibland är det allt som behövs!


1. Är det segt med kunder idag – skicka ut ett e-postmeddelande till de kontakter du har. Skriv”Ring mig idag. Jag har en specialare till dig. Du kommer att bli glad.” Den här metoden fungerar fruktansvärt bra och kunderna kommer att ringa dig bara för att det känns som det är bråttom i ditt brev – de vill inte missa chansen. Men var försiktig. Du förlorar lätt trovärdigheten om ditt erbjudande inte verkligen är värt besväret. 10 % rabatt på något räcker inte. Fundera ut något riktigt bra att erbjuda kunderna.

2. Vem levererade du något till igår? Ring dem och fråga om allt har fungerat bra och om något saknas. Ha i tankarna vad de möjligen kan behöva komplettera med och föreslå att de köper det av dig nu direkt.

3. Lägg in en text på din sajt. Det ska stå ”Ställ en fråga om den här produkten” följt av en e-postadress. Texten kommer att fånga upp alla de besökare du har varje dag som är osäkra på något om din produkt eller köpvillkoren. Du får en fantastisk kunskap av varje fråga en kund ställer eftersom du också får chansen att informera bättre, samtidigt som du kan få sälja mer.

4. Nästa kund du pratar med – vad är det mest logiska merköpet för kunden? Fråga om han/hon vill köpa det också. Vill du ha papper till skrivaren också? Vill du ha hållare till xx? MacDonalds gör enorma vinster på att föreslå nästa logiska köp. Gör det du också och se framför allt till att dina säljare gör det redan idag.

5. Testa ett nytt pris på din mest attraktiva produkt idag och imorgon (eller under en veckas tid). Idag drar du ner priset 15 % och imorgon höjer du det 15 %. Ställ sedan resultatet i relation till antalet besökare som läst om produkten och se vad utfallet blev. Sålde du mer för att du sänkte priset? Sålde du lika mycket fast du höjde priset? Det är testet kan bli rena rama julafton för alla som säljer direkt på nätet, men också utanför nätet. Testa själv.

6. Släng in ”Beställ senast den x/xx” vid någon av dina rabatterade produkter på sajten, så kommer fler att köpa. Vi reagerar alla mycket snabbare om något är på väg att ta slut eller om erbjudandet är på väg att bli daterat.

7. Vem köpte något av dig igår? Skicka ett handskrivet erbjudande till den/de kunderna och tacka för beställningen och berätta att brevet han/hon just nu håller i handen berättigar till 10% rabatt på nästa köp. Du vill ju låsa upp kunderna till din lösning även i framtiden.

8. Låt telefonsvararen sälja idag. På telefonsvararen kan du ha ett meddelande där du ber om ursäkt för att du inte svarar själv just idag och som kompensation för det så ger du bort en present till kunden vid nästa köp om han nämner kodordet: Telefonsvararerbjudandet. Presenten du erbjuder kan faktiskt bli avgörande för köpet. Det kanske till och med blir så att du slutar svara i telefon för att det går så bra att låta telefonsvararen göra det. Testa.

9. Fundera över ett extraerbjudande du kan ge till dina bästa kunder idag. Ge dem det. Har du några kartonger av en produkt som är attraktiv, men som ersatts av en ny kan det vara ett bra erbjudande. Säljer du annonser och har en restplats kan det vara uppskattat att få ett bra erbjudande på den osv. Du har något att sälja om du bara tittar efter ordentligt.

10. Om du har en tjänst som kunderna inte verkar veta om, erbjud dem den. Har du inte den tjänsten, uppfinn den och erbjud den till dina kunder. Det jag menar är att om du har kunskapen om något, så kan du också sälja tjänster kopplade till den kunskapen. Fundera på vad du kan översätta till en tjänst och erbjud den idag.

11. Erbjud din kunskap som en bonusprodukt. Du kan ge bort femton eller trettio minuter av din tid som en extrabonus för dem som köper för ett särskilt belopp den här veckan.

12. Ta ett superkort pep-möte med säljarna direkt på morgonen. Vad ska ni försöka åstadkomma idag? Det ska bli en ny rutin för er från och med nu. Börja nästa dag med att följa upp föregående dag. Dök några problem upp – vilken är lösningen? Dök några möjligheter upp – hur hanterar ni dem?


Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.