I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

21 sätt att bli effektivare på jobbet

Den som blir effektivare på jobbet får också mer tid över till viktigare och roligare saker.


Här kommer 21 tips om hur du blir effektivare på jobbet

1. Hitta en bra fras att repetera för dig själv. Det är så lätt att börja tvivla på sig själv när man har mycket att göra och jag tyckte först den här metoden var lite pinsam eftersom jag är allergisk mot flum, men det fungerar. Min fras som jag säger till mig själv flera gånger varje dag är: ”Bra jobbat med x idag. Nu är jag ett steg närmare målet med y”. Det här är ett perfekt sätt att se vad man faktiskt har åstadkommit efter att man klev upp ur sängen.

2. Kom till jobbet tidigare än de andra. Du hinner komma igång ordentligt direkt och riskerar inte att fastna i det vanliga morgonsnacket.

3. Ha möten för att du behöver ha ett möte – inte för att det är tisdag.

4. När du vaknar på morgonen – bestäm en sak som du är riktigt entusiastisk över på jobbet och som du ska göra idag. Det ger en glad och positiv känsla som du tar med dig direkt.

5. Ifrågasätt alltid möten. Det finns konstruktiva och fantastiskt givande möten, men de flesta är helt meningslösa tycker jag. Man träffas och pratar om saker under lång tid som man kunde hanterat per telefon eller mail på fem röda sekunder. Bli en person som värdesätter tiden bättre.

6. Ställ in dig på att bli en person som accepterar tillfälliga försämringar om resultatet blir långsiktiga förbättringar. Många företag drar sig för att ändra på saker som inte fungerar bara för att de tycker att det blir för jobbigt under övergångstiden. Dumt tänkt. Tänk istället att det måste bli sämre innan det blir bättre.

7. Koppla en sak som du har svårt att komma ihåg till en stark vana du redan har. Till exempel: Du kan göra det till rutin att ta backup på datorn medan du städar skrivbordet på fredag eftermiddag.

8. Undvik gratis eller superbilliga prenumerationer på publikationer och nyhetsbrev som inte innehåller information som du verkligen har nytta av.

9. Varje gång du rör ett papper ska du se till så att innehållet kommer ett steg närmare målet.
Om du har bokat in ett möte långt i förväg, ring en dag innan och försäkra dig om att den du ska träffa verkligen kommer ihåg att ni ska träffas.

10. Om du rutinmässigt jobbar för mycket, kanske 60,70 eller 80 timmar i veckan, är det dags att börja skära ner på arbetstiden. Du kan börja med att gå en halvtimme tidigare varje dag i en vecka och fortsätta gå tidigare tills du kommer ner till normala 40 timmar.

11. Stoppa inkommande papper så långt du kan. Avbeställ kataloger du får, men aldrig använder, kontakta företag om du varit kund till förut, men inte längre handlar av och säg åt dem att sluta skicka reklam till dig. Ju mindre fysisk post du måste hantera varje dag, desto bättre.

12. Skriv ut så lite som möjligt. Ge dig själv färre saker att stoppa in i pärmar och slösa tid på.

13. Digitalisera ditt pappersarbete. Det tar mindre plats och du kan lättare nå informationen.

14. Börja använda en utomstående leverantör till att lagra digitaliserat material istället för att spara det på skivor och hårddiskar. Moln-lösningarna har kommit för att stanna.

15. Har du inte gjort det tidigare – börja betala räkningarna på nätet istället för att göra det fysiskt på banken.

16. Planera för att köpa från en och samma leverantör framöver. Det ger dig färre räkningar att hålla reda på och antagligen kan du också få bättre priser.

17. Planera för att kunna jobba hemifrån en eller ett par dagar i veckan med något du inte behöver komma till jobbet för att göra. Det gör att du vinner mer tid och sparar pengar.

18. Låt inte skräppost komma in på kontoret. Ha en återvinningspapperskorg direkt vid brevinkastet och släng skräpposten direkt när du får den istället för att bygga upp högar på ditt skrivbord.

19. Sortera inkommande papper direkt. Dela upp dem i passande kategorier som t ex ”Arkivera”, ”Agera på”, ”Vidarebefordra till” och ”Slänga”.

20. Organisera dina filer i datorn genom att skapa ett logiskt system av mappar, så att du inte behöver irra runt bland datorns hundratals filer varje gång du ska ha tag i något dokument.

21. Använd Pomodoro-tekniken. Den innebär att du:
1. Jobbar i 25 minuter.
2. Tar 5 minuters rast.
3. Repterera.
4. Efter två timmar tar du en längre rast på kanske 15-30 minuter.
Vinsten är att du bestämmer dig för att inte släppa in något annat just under dina arbetsperioder. Det smarta med det här är att om du bara har 25 minuter på dig att göra en sak, så blir du fokuserad och får jobbet gjort. Det här fungerar särskilt bra med tråkiga saker som måste göras.


Få resultat direkt

Handbok i att leda sig själv - 258 nödvändiga tips som ger dig självdisciplinen du vill ha

"Det som skiljer den här boken från andra i genren och också är dess förträfflighet är alla korta handfasta tips! Den är full av kraftfulla råd och är enkel att slå upp när motivationen tryter. Det är som om någon sammanfattat alla mina ledarskapsböcker i en enda späckad handbok. Inget tomt prat för att fylla ut sidorna. Boken ligger ständigt överst i högen av böcker på nattduksbordet! Förutom att den hjälper mej att coacha mej själv så har jag haft väldig nytta av den då jag jobbar med att coacha andra. Inte sällan börjar jag prata med vänner och kollegor kring tipsen i boken och får ofta höra att jag inspirerat dom till att göra den förändring de längtar efter. Och det gör mej väldigt väldigt glad! Boken är en must have för alla som är villiga att ta ansvar för att leva det liv de önskar!"
Tanja Sivonen, HM

”Lättfattlig, ingen "tung" bok att plöja igenom. Bra format och snygg layout. Den här boken boostar mig med självdisciplin och jag bläddrar i den titt som tätt när jag tar en kaffepaus, eller som kvällslektyr framför brasan. Jag kan verkligen konkret överföra tips till just min verksamhet = love it!
Annica Larsson, Kroppsverkstan

”Den är perfekt att alltid ha med sig eller placerad på ett ställe som gör att man alltid kan ta upp den när man har lite tid över. Genom att lägga någon ynka minut om dagen hjälper den dig att hålla mod och fokus uppe på dina mål men den hjälper även med tips om hur man kan prioritera och strukturera för att göra det enklare att lyckas fortsätta. Boken har hjälpt mig att hålla modet och fokus uppe då jag håller på att starta upp ett eget företag men även i mitt vanliga jobb har det hjälpt mig att fokusera, prioritera och sträva efter rätt saker och inte försöka göra allt på en och samma gång.”
Jonatan Gunnarsson, Varberg

"Jobbig bok som ställer mig mot väggen hela tiden. Jag skojade bara. Det här är verkligen en energikick att plocka fram hela tiden och tvinga sig själv att läsa istället för att låta latmasken i en bestämma."
Johan Andrén, Helsingfors

"Jag gillar att det är så lätt att ta till sig tipsen. Bara att bläddra fram ett och testa. Superbra format som gör att man kan ha med sig boken. Om jag ska säga något negativt så är det väl att man börjar analysera sin omgivning så förbaskat."
Roger Svensson, Täby

"Jag sitter på bussen och måste bara skriva till er om ”Handbok i att leda sig själv,” Jag skrattar högt åt hur den kniper åt om mina nerver och avslöjar mina svagheter. Nu ska jag göra karriär och jag vet hur. Tack för det…”
Bea Forsberg, Boden

"Inte visste jag att det var så lätt att få självdisciplin. Ja, lätt och lätt – men nu har jag verktygen i alla fall. Det finns inga undanflykter längre."
Staffan Holmström, Skara

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.