I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Bra och dåliga egenskaper hos företagare


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Bra och dåliga egenskaper hos företagare

Starta eget är fantastiskt! Alla ska bli entreprenörer! Fler företagare i Sverige!

Det finns många som verkligen stöder entreprenörskap genom sådana här slagord. Men hur är det med farorna? Ett entreprenörshuvud är fantastiskt på ett sätt och orsaken till att företag går omkull på ett annat sätt. Hur går det ihop?


Här kommer fem entreprenörskvaliteter som är både bra och dåliga på olika sätt:


1. Dåligt fokus, många idéer och ingen blir något på riktigt
Det här är mycket vanligt (Visst känner du igen dig) hos nya entreprenörer som inte lärt sig att göra saker klara och att stå ut hela vägen även efter smekmånaden med idéskapandet.

2. Dålig på detaljer
Det är inte en naturlig fallenhet för en entreprenörstyp att vilja sitta och grotta in sig i detaljer. Entreprenören vill ha den stora bilden istället. Problemet är att detaljerna är viktiga också och kan man inte ta i dem så måste det finnas någon annan som gör det istället. Entreprenörer är som barn på många bra sätt - och på många dåliga sätt också.

3. Känner sig som en udda fågel
Det är vanligt att entreprenörer känner sig annorlunda och de ska känna sig annorlunda, bejaka det annorlunda. Det är något som varje person som startar ett företag måste bli bekväm med - att inte vara som alla andra.

4. Bra på att starta företag men dålig på att driva dem
Samma fara här som i punkt 1. Företaget måste upp till nivån där det får ett eget liv. Det är inte alltid en entreprenörstyp har den uthållighet som krävs för det. Entreprenörer kan också bli konstiga chefer som kräver för mycket eller gör allt själva istället för att ta medarbetarna med sig.

5. De överdriver och är för optimistiska
Det här är bra! Ofta är det ju så att de idéer vi har är vi ensamma om och när vi ska berätta om dem för andra så skarvar vi till det lite. Vi behöver det för att hålla hoppet om idén uppe. Det är när vi blandar in andras ekonomi i det som farorna dyker upp. Har vi inte på fötterna då är det bäddat för kris, förstörda relationer och ännu värre.

Känner du igen dig? Jag tänkte just det :-) Meningen med de här punkterna är att du ska se både farorna och möjligheterna som finns i det här. Att du har idéer och känner dig ensam ibland eftersom det är så få runt omkring dig som har den här driften, får aldrig aldrig aldrig stoppa dig!

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?