I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Praktisk träning för alla som jobbar i butik

Ett fyradagars träningsprogram för alla som jobbar i butik:

Dag 1. Koncentrera er på att säga hej till kunderna innan de säger hej till er. Det gäller alla i butiken. Alla ska säga hej till all kunder vad de än sysslar med just nu. Den som inte hinner säga hej till en kund innan kunden gör det förlorar.

Dag 2. Förbjud orden ”kan jag hjälpa till” under en dag. Säg hej på ett avslappnat sätt. Studera kundernas beteende och agera när de vill ha kontakt.

Dag 3. Låtsas att alla som kommer in i butiken idag egentligen är din bästa kompis, fast förklädd. Hur skulle du hantera situationen annorlunda?

Dag 4. Vad är det första som slår dig när du ser en kund – kan du ställa en fråga om det? ”Är den där tröjan handgjord?” ”Och vad kan en sån här liten tuffing heta då?” Öva på den första kontakten. Gör en lista över öppningsfraser: Här är några att starta listan med:
1. Den där kassen ser tung ut. Ska jag ställa den bakom kassan medan du ser dig omkring?
2. Vad varmt det är ute idag. Vill du ha något kallt att dricka?
3. Var det inte längesedan det regnade/snöade/var så här varmt ute?
4. Den där jackan är snygg. Var har du köpt den?
5. Tror du att AIK vinner imorgon ( Till en person med AIK-attruibut)?
6. Jag såg att du har den nya Jeepen. Hur fungerar den?
7. Har du hunnit deklarera än? – själv är jag sent ute som vanligt.
8. Aha – nu är det bara tre månader till midsommar – vi som gillar sommaren vinner.
9. Såg du melodifestivalen igår?
10. Har du en riktig klocka? Min verkar ha dragit sig.

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.