I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Den största hemligheten med att lyckas som företagare


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Om du har kommit på något som tillräckligt många är beredda att betala dig för - så har du kommit på en bra affärsidé.

När du köper något i en affär så gör du det för att det du köper är mer värt för dig än de pengar du blir av med just då. Så är det ju. Du vill ha den där grejen mer än du vill ha pengarna i din plånbok. Det betyder att den som hittar på något som gör tillräckligt många beredda att skiljas från sina pengar har hittat en lyckad affärsidé. Så enkelt är det faktiskt.

Det låter självklart när du hör det, men om du bara visste hur många det är som inte tänker efter innan de startar företag. De är själva så sugna på att starta ett företag med något de kommer på, utan att ta reda på om de kommer att få tillräckligt många kunder. En del startar till exempel en butik bara för att en lokal råkar bli ledig i närheten av där de bor (?!). Andra startar ett företag för att de är jättebra på något speciellt och tänker inte på om det finns folk som vill betala för den kunskapen. Och det finns jättemånga som startar ett företag utan att tänka på om det finns andra liknande företag som säljer samma sak på ett smartare sätt eller billigare. Att man är sugen på att starta ett företag är bra, men det viktigaste är att det finns tillräckligt många som vill betala för det man säljer. Annars kommer det inte att bli några pengar. Glöm aldrig det. Aldrig.

Du startar alltså ett företag för dina kunders skull, inte din egen.

Ja, det är så det är. Det är kunderna som bestämmer om du ska tjäna pengar eller inte. Varje gång de betalar dig för något är det som att de röstar ja till att ditt företag ska få finnas kvar. Det är därför du alltid ska tänka på kunderna när du hittar på något i ditt företag. Kommer kunderna uppskatta och vilja betala för det du erbjuder – då är det bara att gasa på. Är du osäker får du fråga kunderna innan du sätter igång. Alltid? Ja, alltid!

Det är den största hemligheten om att lyckas som företagare. Och här ska du få höra något riktigt läskigt: Hälften av alla företag som startas idag finns inte kvar efter tre år. Många av dem skulle ha funnits kvar om de tänkt på kunderna först.

Tänk alltid på kunderna först. Kunderna måste fatta varför det är bra för dem att ge dig sina pengar. Alltid? Ja, alltid!

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?