I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så väljer du en passande affärsidé


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

För en del personer är det smartare att tänka på vem man själv är innan man
bestämmer vilken affärsidé som passar bäst.

Så vem är du? Först ska vi titta närmare på vilken företagartyp du känner dig
mest lik:

1. Förbättraren.
Det viktigaste för dig är att ”rädda världen” och du vill gärna använda ditt företag för det syftet. Du är moraliskt oantastlig och är säker på att den typ av företag du vill driva kommer att belönas för det. Företag för förbättraren är typiska miljöföretag, miljöprodukter och annat som tjänar det högre syftet.

2. Rådgivaren.
Det är viktigt för dig att hjälpa kunder och ge dem råd. Rådgivarens företag blir ofta mycket fokuserat på en hög kundservicenivå, till exempel mindre exklusiva butiker, specialaffärer etc.

3. Superhjälten.
Det här företaget har den karismatiske och energiske grundaren i centrum – Ingvar Kamprad är ett sådant exempel. Styrkan sitter hos ledaren, men svagheten är också uppenbar - om ledaren försvinner ur bilden så försvinner också styrkan. Så kommer det ju inte bli med IKEA, men många mindre "superhjälteföretag" står och faller med grundaren.

4. Visionären.
Visionärens företag är baserat på framtiden och på saker som ska hända där. Under Dotcom-eran i början av 2000-talet såg vi många exempel på visionärer (eller spelade sådana). Visionären kan antingen leva i en orealistisk drömvärld eller skapa massor av nya jobb för andra.

5. Konstnären.
En reserverad person med hög kreativitet. Man hittar ofta konstnären bland webbdesigners och andra typiska jobb där man sitter ensam och filar på idéer och utförande av idéer.

6. Analytikern.
Analytikern bygger ett företag som löser problem på ett systematiskt sätt. Det kan handla om vetenskap i olika former, datorföretag och andra typiska kunskapsföretag med analys som grund.

7. Hjälparen.
Om du är en hjälpare så bidrar du med harmoni och omvårdnad till ditt företag. Typiska hjälparföretag tänker mindre business och mer kärlek, vilket kan fungera alldeles utmärkt om man bara är realistisk och inte ägnar sig åt önsketänkande.

8. Säljaren/ickesäljaren.
Alla människor gillar att sälja på lite olika sätt. En del har inga problem att börja prata med vem som helst och driva samtalet,medan andra är mer introspektiva som personer. Den som är utåtriktad väljer såklart en affärsidé som innefattar många möten med människor och den som är mer inåtvänd måste såklart välja en idé där man tar han om kunder på andra sätt.

Nå, har du hittat dig själv bland de här figurerna? Du kanske ser dig själv i flera
av dem.

Läs gärna tio bra affärsidéer som kan passa dig

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship