I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vad är en bra affärsidé?


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Ok, du vet att du vill starta ett företag men du har ingen affärsidé som du verkligen brinner för. Här kommer några sätt för dig att tänka för att få fram en bra affärsidé

1. Dröm lite. Sätt dig bekvämt och blunda. Fundera över var du ser dig själv om fem år. Vad gör du? Har du ett eget företag. Hur känns det?

2. Fråga dina vänner och dina föräldrar. De har antagligen koll på vad du skulle passa som. Ett varningens finger bara - en del vänner är rädda för att du förändras och en del har föräldrar som inte vill att du ska bli besviken om du misslyckas. Låt det negativa de säger gå in genom ena örat och ut genom det andra och spar bara på det som känns upplyftande och konstruktivt.

3. Fundera över om du verkligen har tid med ett eget företag. Den som startar ett företag får inte ha så så mycket annat att engagerar sig i den första tiden, kanske längre än ett år. Äh, det är lika bra att du får höra det direkt. Du kommer inte ha tid till så mycket annat

4. Skapa tid att tänka. Stäng av din mobil och lyssna på vad människor pratar om på tåget och bussen, i butikerna och överallt där du är. Lyssna efter problem som du kanske kan lösa.

5. Surfa på nätet och leta efter sånt som bekymrar människor som du kan hitta en lösning på.

6. Det viktiga med din affärsidé är att någon kommer att vilja betala för den. Det kan inte sägas nog många gånger. Utan människor som vill betala för det du erbjuder så blir det inget företag.

Läsarnas stora favorit

Affärsidéer för dig - 150 idéer för dig som vill lämna hamsterhjulet

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst."
Tidningen Amelia

"Bokens språk är enkelt och lyckas med konststycket att faktiskt inspirera. När man läser alla goda idéer om hur man kan finansiera, marknadsföra och genomföra dem så börjar det pirra av entreprenörsanda i kroppen."
skolporten.com

"Läs Stefan Ekbergs fantastiska bok. Detta är boken som kan förverkliga dina drömmar om en egen verksamhet."
torget.se

"Det är affärsideér som faktiskt fungerar".
Slitz

"Matnyttiga tips."
Tidningen Journalisten

"De flesta ideérna i boken är enkla, billiga och kräver inga stora investeringar."
Affärstidningen Dolly

"Uppslagen på sätt att tjäna pengar är många i boken."
Nytt jobb

"Stefan Ekberg har gjort vad ingen annan svensk åstadkommit före honom."
Näringsliv Svealand

"Positiv och inspirerande och även om du redan har en idé så är boken användbar."
Medborgaren

"Boken som ger dig idéerna."
Microsoft smallbiz

"Bästa boken till dig - eller vännen som mist jobbet eller dig som bara har tröttnat på hamsterhjulet. Stefan Ekberg överöser läsaren med tips, det är bara att välja det område som är verkar roligast och sätta igång."
Stockholms Näring - Företagarnas tidning

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?